Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorFjelltveit, Arve
dc.date.accessioned2016-01-13T12:43:05Z
dc.date.available2016-01-13T12:43:05Z
dc.date.issued2016-01-13
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2373623
dc.description.abstractFormålet med denne studien var å bidra til utvikling innen emnet kognitive støtter ved lesing av fagtekst, med bruk av IKT som støtteredskap. Jeg var nysgjerrig på om testverktøyet i itslearning var egnet til å lage leseaktivitetsoppgaver med innlagte kognitive støtter, og i hvilken grad vg1-elever mente at dette kunne være til hjelp i prosessen med å forstå en fagtekst. Konkret så ønsket jeg å ta utgangspunkt i en gitt mengde fagtekst, dele den opp og «omkode» den til ulike leseaktivitetsøvelser med innlagte kognitive «lesestøtter» Det første jeg ville undersøke var i hvilken grad testverktøyet på itslearning ville være egnet til å produsere slike leseaktivitetsoppgaver. Produksjonslogg, samt intervju med tre lærere, dannet grunnlaget for funn knyttet til dette problemområdet. I neste omgang var jeg nysgjerrig på om i hvilken grad en klasse med vg1-elever mente at slike leseaktivitetsøvelser ville virke som en støtte for leseforståelsen i arbeidet med fagtekst. Utprøving av leseaktivitetsoppgavene, samt resultater fra undersøkelser og intervju med elever i en vg1 – klasse dannet grunnlaget for funn knyttet til dette problemområdet. Gode leseferdigheter og god tekstforståelse er en viktig forutsetning for læring, og er ifølge Roe (2011) en kunnskap som er viktigere enn noen gang. Med kunnskapsløftet kom lesing inn som en grunnleggende ferdighet i alle fag og undervisning i leseforståelse skal ifølge den nye læreplanen integreres i alle fag der tekster blir lest - også i den videregående skole. Fokus på lesing og leseforståelse er sterkt tilstede her til lands. PISA-undersøkelser1 avdekker blant annet at det er lite som tyder på at norske elever bruker lesestøtte-strategier aktivt for å forstå de tekstene de leser, og viser at leseengasjementet og leseinteressen er relativt dårlig blant de norske elevene (Bråten, 2007). Funn fra studien viste at Testverktøyet på itslearning ble funnet å være egnet til å gi vg1-elever støtte ved lesing av fagtekst på flere måter. De fire ulike leseaktivitetsoppgavene ble på ulike måter funnet å generere støtte til vg1-elevene i møtet med fagteksten ved å generere grundig og repetitivt arbeid med teksten, generere god konsentrasjon og oppmerksomhet og en følelse av motivasjon gjennom mestring.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.titleLeseaktivitetsoppgaver på Testverktøyet i itslearning: - en støtte ved lesing av fagtekst?nb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel