Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorVassnes, Marita
dc.date.accessioned2015-10-27T12:40:26Z
dc.date.available2015-10-27T12:40:26Z
dc.date.issued2015-10-27
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2358170
dc.description.abstractI min forskning har jeg gjennom kvalitative intervju med seks ulike ungdomsskolelærere i matematikk undersøk hvordan de bruker lærebøker til planlegging og gjennomføring av undervisningen. Bakgrunnen for dette er en økende pedagogisk bevissthet om den sentrale rollen lærebøkene har i matematikkopplæringen, og hvordan dette påvirker elevenes læringsaktiviteter, faglige forståelse og deres holdninger til faget. Jeg har valgt ulike kriterier for å undersøke styrkene og fordelene til lærebøkene. Forskningen min fokuserer på lærernes eksplisitte rutiner rundt bruken av lærebøker som pedagogisk verktøy samt deres bevissthet og bakgrunn for bruken. Resultatene fra datasamlingen settes opp mot offentlige dokumenter og tidligere forskning. Jeg har forsøkt å se på sammenhengene mellom lærernes bruk av lærebøker og hvor lang erfaring de har som matematikklærer på ungdomsskolen. Forskningen min viser at lærerne stort sett følger lærebøkenes faglige progresjon og foreskrevne læringsmål. Læringsmålene fra kunnskapsløftet (LK06) som er utelatt i lærebøkene blir vanligvis tilført skolens årsplaner. Dette gjelder særlig de digitale kompetansemålene. Det er ingen tydelige skiller mellom nyutdannede og erfarne læreres bruk av lærebøkene. Men min forskning indikerer at nyutdannede lærere stiller seg noe mer kritisk til lærebøkenes eksempelbruk og oppgaveformuleringer, men også at denne gruppe informanter mangler faglig trygghet for å kunne løsrive seg fra bøkenes anbefalinger. Gruppen med erfarne lærere innrømmer i stor grad at de følger boken ganske konsekvent, fordi det er blitt en vane og at de ikke føler behov for å endre praksisen. Én av informantene fra de erfarne lærerne uttrykker at hun ikke har benyttet boken i det hele tatt. Hun har opplevd økende interesse og tegn på mestringsfølelse og motivasjon hos sine elever etter å ha jobbet praktisk og variert uten støtte fra noen lærebok. Hun påpeker også at det er avgjørende hvordan de faglige samtalene i undervisningen blir lagt opp. Konklusjonen fra min forskning er at lærebøker kan være et godt hjelpemiddel for de lærerne som er faglig usikre, og som et godt virkemiddel for å kunne gi elevene en oversikt over det faglige innholdet og dermed bringe mer struktur og forutsigbarhet inn i faget. Men den bør ikke misbrukes, da de faglige aktivitetene som lærebøker kan legge opp til ikke nødvendigvis gir et tilstrekkelig grunnlag for god matematikklæring, eller oppmuntrer til faglige samtaler mellom elevene. Dette kan være avgjørende faktorer for at elevene skal få best mulig faglig utbytte og en faglig korrekt matematisk forståelse.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.subjectLærernb_NO
dc.titleUngdomsskolelæreres bruk av lærebøker i matematikkundervisningennb_NO
dc.typeBachelor thesisnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel