Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorSkrunes, Christine
dc.date.accessioned2015-10-27T12:12:24Z
dc.date.available2015-10-27T12:12:24Z
dc.date.issued2015-10-27
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2358142
dc.description.abstractOppgaven er knyttet opp mot skole – hjem samarbeidet i skolen, og fagene pedagogikk og samfunnsfag, hvor temaet skole –hjem samarbeid har en sentral rolle. Formålet med oppgaven var å undersøke hvorfor det kan være vanskelig å få til dette samarbeidet. Nordahl (2014) har undersøkt hvordan samarbeidet på skolene i Sogn og Fjordane fungerer og sett om dette kan bidra til å forklare de gode resultatene fylket har hatt på de nasjonale prøvene. Han analyserer kvaliteten i samarbeidet ved hjelp av tre skiller som han kaller nivåer. Disse er informasjonsnivå, dialognivå og medvirkningsnivå. Det er denne inndelingen som danner bakgrunnen for oppgaven. I forskningsarbeidet ble det benyttet kvalitative forskningsintervju. Gjennom å intervjue både kontaktlærere, foresatte og rektor ble det samlet inn en rekke data. Alle med det overordnete målet om å gi svar på og belyse ulike sider ved problemstillingen. Funnene viser blant annet at de foresatte og lærerne har sprikende oppfatninger og holdninger til de analytiske nivåene til Nordahl. Blant annet uttrykker de foresatte at lærerne i mange tilfeller har en for lav terskel for å ta kontakt. Lærerne hevder at de har en høy terskel. Videre opplever de foresatte at det stilles få forventninger til dem, mens lærerne uttrykker at de har klare forventninger. Ut fra min undersøkelse ser det ut til at vanskeligheter i skole – hjem samarbeidet i mange tilfeller finnes fordi det er mangel på god nok kommunikasjon mellom partene. De sitter begge med oppfatningen om at de kommuniserer på det samme nivået, og at de legger samme faktorer til grunn når de snakker om medvirkning og informasjon. Sprikende opplevelser av hva de forventer av hverandre og uklarhetene om hvilke samarbeidsnivå som gjelder for de ulike oppgavene i skolen ser også ut til å skape noen vanskeligheter. For å kunne utøve skole – hjem samarbeidet på dialog – og medvirkningsnivå er det derfor noen vilkår som må være oppfylt. Kommunikasjon og dialog er nøkkelordene her. Gjennom å kommunisere forventninger, hvilke samarbeidsnivåer som gjelder for de ulike oppgavene i skolen og hvordan dialogen skal foregå, vil en skape ett solid grunnlag for å utvikle ett godt skole – hjem samarbeid.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.subjectLærernb_NO
dc.titleSkole – hjem samarbeid: Hvorfor er skole – hjem samarbeidet så vanskelig å få til?nb_NO
dc.typeBachelor thesisnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel