Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorSteinstø, Hanne
dc.date.accessioned2015-10-27T12:04:39Z
dc.date.available2015-10-27T12:04:39Z
dc.date.issued2015-10-27
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2358135
dc.description.abstractSpråk har mange ulike funksjoner, forme tanker, strukturere bevisstheten (Imsen, 2010, s.36), og som et redskap til å kommunisere med andre mennesker. Det må det ligge en grunnmur i bunn hos mennesket for at en skal kunne forstå hvordan språket fungerer og denne grunnmuren kommer fra morsmålet en har fått tildelt. Morsmålet er det som ligger nærmest knyttet opp til vår identitet og det er det man bruker i hverdagen om man ikke har eller er omgitt av et andrespråk. Bakgrunn for valg av tema og problemstilling er at jeg synes det er viktig å kunne beherske sitt morsmål godt. Under begrepet å beherske legger jeg mye vekt på dette med begrepsforståelse. Jeg sitter inne med en følelse at man som menneske lærer mer, føler økt mestring, motivasjon og inkludering i et fellesskap om man forstår innholdet i det som blir snakket om. Hvor mange ganger har en ikke sittet i en dialog eller vært tilstede under en forelesning og følt lite mestring og at en ikke er en del av fellesskapet. Dette på grunn av at en ikke vet hva ulike begreper, som nevnes betyr. Vi som mennesker er kanskje blitt for vandt med denne situasjonen og tenker at en overlever denne gangen også, selv om du ikke akkurat fikk med deg hva de ulike begrepene betydde. Dermed har jeg ut i fra denne gitte settingen valgt å formulere følgende problemstilling: Kan økt fokus på begrepsforståelse i undervisningen være med på å øke barns læring, motivasjon og mestring? Jeg har valgt å formulere følgende hypotese: Barns læring, motivasjon og mestring økes ved et større fokus på begrepsforståelse, i undervisningen. Jeg ønsker å finne ut om økt fokus på begrepsforståelse i undervisningen, vil kunne øke elevenes læring, motivasjon og mestring. Med mitt forsknings- og utviklingsarbeid vil jeg finne ut om min hypotese stemmer etter de erfaringer jeg har fått i løpet av livet. Erfaringer som sier at man lærer mye mer, føler seg mer motivert og inkludert om man forstår hva ting handler om. Forstår ordene i en sammenheng. Dermed har jeg valgt å gjennomføre et undervisningsopplegg på tre uker for å se om dette stemmer. Oppgaven har en firedelt struktur, inndelt i teori, metode, resultat og drøfting. Teorien tar for seg hovedtemaene læring, mestring og motivasjon. Kapittelet er bygget opp om Gunn Imsen, Einar M. Skaalvik, Sidsel Skaalvik og Terje Mangers teori om læring, motivasjon og mestring 6 med pedagogene Piaget og Vygotsky og psykologen Ausubel som sentrale. Teorien henger sammen med forskningen som ble gjennomført og videre kommer Olga Dysthes teori om det dialogiske klasserommet sentralt inn da dette var et begrep som stod sentralt i min undervisning. Det ble gjennomført en kvantitativ undersøkelse og en kvalitativ innhenting av informasjon av oppgaver for å besvare problemstillingen. Resultatene og konklusjonen viser at læringen, mestringen og motivasjonen øker når en har et økt fokus på begrepsforståelse i undervisningen.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.subjectLærernb_NO
dc.titleEn verden full av begreper for både liten og stor: Kan økt fokus på begrepsforståelse i undervisningen være med på å øke barns læring, motivasjon og mestring?nb_NO
dc.typeBachelor thesisnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel