Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorUthaug, Anna Tora Nesvåg
dc.date.accessioned2015-10-27T12:00:59Z
dc.date.available2015-10-27T12:00:59Z
dc.date.issued2015-10-27
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2358133
dc.description.abstractI denne oppgaven har jeg sett på hvordan bruk av praktisk-estetiske metoder kan bidra i arbeidet med motivasjon i barneskolen. Ideen til oppgaven kom under et inspirerende foredrag ved jubileumskonferansen på HSH høsten 2014. Her ble fordeler med bruk av praktisk-estetiske metoder lagt fram. I tillegg til dette er forskningen inspirert av et ønske om å skape variasjon i skolehverdagen og en frykt for å gå seg fast i gamle spor. Jeg ønsket derfor å utfordre min egen komfortsone i arbeidet med elevenes motivasjon. Forskningen ble gjennomført på et tredje trinn med 53 elever. Her ble metodene ”lærer i rolle” og ”rammelek” brukt i arbeidet med å motivere elevene i samfunnsfagundervisningen. Tema denne perioden var steinalderen. Forskningen baserer seg på aksjonslæring der jeg som lærer forsker på eget undervisningsopplegg. Under her var observasjon en avgjørende metode. I tillegg til dette ble intervju brukt for å gi forskningen en tydeligere elevstemme. I bunn for oppgaven ligger et helhetlig kunnskapssyn med troen på at det ikke bare er elevenes faglige kunnskaper som skal utvikles i skolen, men også elevenes personlige og sosiale sider. I støtte for denne tanken har den sosiokulturelle teorien til Lev Vygotsky vært viktig. Videre bygger oppgaven på motivasjonsteorien til Ryan og Deci; ”self determination theory”. Andre viktige teoretikere er John Deweys og hans tanker om læring gjennom handling og refleksjon. I tillegg til dette vil de praktisk-estetiske metodenes plass i en teoretisk skole bli presentert. Under her lærer i rolle og rammelek samt danning gjennom de to. Det er flere faktorer som har vært med på å påvirke resultatet av denne forskningen. For det første var det en svært stor elevgruppe som krevde store lærerressurser. Dette, i tillegg til den korte tiden som ble gitt til gjennomføring, er faktorer som har ført til at jeg har vært noe kritisk til egne funn. Det kommer likevel tydelig fram i arbeidet at elevene var svært motiverte undervegs i undervisningsopplegget. Elevene viste stort engasjement både i formidling og bearbeiding av fagstoffet.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.subjectLærernb_NO
dc.titlePraktisk-estetiske metoder i arbeidet med motivasjon i barneskolennb_NO
dc.typeBachelor thesisnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel