Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorEndrerud, Elisabeth Øksendal
dc.date.accessioned2015-10-13T07:41:45Z
dc.date.available2015-10-13T07:41:45Z
dc.date.issued2015-10-13
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2354188
dc.description.abstractI dagens samfunn er digital kompetanse viktig både i dagliglivet og i skolen. Elevene skal kunne alt fra å lese nettaviser til å søke etter kilder på Internett og produsere digitale tekster. Både i skolen og på fritiden møter elevene et hav av sammensatte tekster, for eksempel gjennom Internett. Kunnskap om sammensatte tekster kan komme godt med i forbindelse med egen produksjon. Det overordnede formålet med denne studien, er å studere hvordan elevene kan bli mer selvstendige og viktige for sin egen læring. I den forbindelse ønsket jeg å se nærmere på hverandrevurdering som arbeidsmåte. Jeg ønsket også å koble produksjon av digitalt sammensatte tekster opp mot digital hverandrevurdering. Problemstillingen min lød derfor som følger: “Hvordan fungerer hverandrevurdering som arbeidsmåte for å lære å skape digitale sammensatte tekster på ungdomsskolenivå?” Gjennom intervju, dokumentanalyse og observasjon prøvde jeg å belyse problemstillingen. Til grunn for hverandrevurdering er teorien om at elever lærer i samspill med hverandre. Oppgaven baserer seg derfor på en sosiokulturell tankegang. Den tar også for seg van Leeuwens teori om multimodal kohesjon og dens fire faktorer. Funnene mine kan indikere at hverandrevurdering fungerer som arbeidsmåte for å lære å skape digitale sammensatte tekster på ungdomsskolenivå. Informantene understreket at de opplevde hverandrevurderingen som nyttig og lærerik. Selv om observasjoner viste at én elev ikke syntes hun hadde nytte av hverandrevurderingen, viste andre observasjoner at det fungerte bra. I tillegg til at elevene lærte av hverandre i responsgruppene, viste observasjoner at de hjalp hverandre på tvers av grupper. Når det er sagt, har arbeidsmåten et forbedringspotensial. Elevene kunne gitt hverandre flere kritiske tilbakemeldinger og utfordret hverandre mer angående bruk av uttrykksformene. Antall begrunnelser og tips til forbedringer kunne også med fordel vært høyere. Dette mente informantene selv at ville bli forbedret om de hadde hatt mer øvelse.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.subjectIKTnb_NO
dc.titleHverandrevurdering i forbindelse med produksjon av sammensatte tekster: En kvalitativ undersøkelse i ungdomsskolennb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel