Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorEngelsen, Morten Birkeland
dc.date.accessioned2014-09-04T07:33:47Z
dc.date.available2014-09-04T07:33:47Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/218723
dc.descriptionMasteroppgave i idrettsvitenskap Avdeling for lærerutdanning og idrett Høgskulen i Sogn og Fjordane/ Norges idrettshøgskole, 2014nb_NO
dc.description.abstractFormålet med denne studien er å få bedre kunnskap og forståelse for hvorfor friluftslivsundervisning i kroppsøvingsfaget nedprioriteres ved studiespesialiserende linjer i videregående skoler. Gjennom kvalitative intervjuer har ti kroppsøvingslærere fra fem ulike fylker i Sør - Norge bidratt til å belyse prosjektets problemstilling med sine erfaringer og opplevelser knyttet til friluftslivsundervisning. Besvarelsene drøftes videre opp mot tidligere forskning på området, samt læreplaner for kroppsøvingsfaget. Informantene har ulik alder, varierende undervisningserfaring og representerer skoler fra by, bygd, kyst og innland. Studiens problemområde tar for seg hvordan lærernes bakgrunn og kjennskap til læreplanens kompetansemål virker inn på prioritering av undervisning i friluftsliv. Videre belyses ulike faktorer som gjør prioriteringen problematisk, deriblant fagets omfang, lærernes definisjoner av friluftsliv og skolens kultur og tradisjon for friluftslivsundervisning i kroppsøvingsfaget. Resultatene i studien viser at det er flere faktorer som bidrar til nedprioritering av friluftslivsundervisning i kroppsøving. Fagets omfang står helt klart frem som den mest begrensende faktoren. Samtlige informanter poengterer at to undervisningstimer i kroppsøving per uke, gjør at friluftsliv blir nedprioritert og ofte glemt bort. Lærerens manglende kompetanse og erfaring, samt lite kjennskap til kompetansemål i friluftsliv har også vist seg å være en sentral faktor for prioritering av friluftslivsundervisning. Lærerens interesse for friluftsliv spiller en viktig rolle i den forbindelse. Studien viser videre at lærernes sprikende definisjoner av friluftsliv, samt en noe uklar definisjon av begrepet i læreplanen, medvirker til at det som betegnes som friluftslivsundervisning varierer fra skole til skole. Det er videre en tydelig tendens at friluftsliv ofte blir idrettsaktivitet hvor prestasjon og konkurranse står mer sentralt enn rekreasjon og naturopplevelse. Denne problematikken knyttes også ofte opp mot vurderingspraksis, som av informantene betegnes som vanskelig når det gjelder friluftsliv. Det at kompetansemålene i friluftsliv anses som vide og generelle av informantene, hevdes å gi gode muligheter for lokal tilpasning av noen, mens andre oppfatter dette som utydelige retningslinjer for undervisningen.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.subjectfriluftslivnb_NO
dc.subjectundervisningnb_NO
dc.subjectkroppsøvingnb_NO
dc.subjectstudiespesialiserende linjenb_NO
dc.subjectvideregående skolenb_NO
dc.subjectnedprioriteringnb_NO
dc.titleHvorfor nedprioriteres friluftslivsundervisning i kroppsøvingsfaget? : en kvalitativ studie om kroppsøvingslæreres begrunnelser for nedprioritering av undervisning på hovedområdet Friluftsliv i kroppsøvingsfagetnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.source.pagenumber109nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel