Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorOlsen, Lisbeth
dc.contributor.authorKleppe, Kristine
dc.date.accessioned2014-08-26T06:45:31Z
dc.date.available2014-08-26T06:45:31Z
dc.date.issued2014-08-26
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/218058
dc.description.abstractBetydningen av praktisk arbeid i naturfaget er en bacheloroppgave som er skrevet på lærerutdanningen ved Høgskulen Stord/Haugesund. Oppgaven er knyttet til pedagogikk og naturfag. Målet vårt var å se om praktisk arbeid øker læringsutbyttet og motivasjonen hos elevene. Vi valgte derfor problemstillingen: Hvilken betydning har praktisk arbeid i naturfaget knyttet opp mot motivasjon og læringsutbytte. Er det forskjeller mellom kjønnene? Resultatene fra PISA 2006 viser at praktisk arbeid og samtale er de viktigste faktorene for å øke elevenes motivasjon i naturfaget. I TIMSS 1997 oppgir lærere at det å skape motivasjon og interesse er det viktigste målet med praktisk arbeid. Rapporten fra PISA 2006 påpeker at det er vanskelig å påvise et læringsutbytte hos elevene ved bruk av praktisk arbeid. Likevel blir det praktiske arbeidet vektlagt i nye læreplaner og undervisningsmateriell i inn- og utland. Teorigrunnlaget i oppgaven vår er konstruktivismen. Vi presenterer teorier fra John Dewey og Lev Vygotsky. Som motivasjonsteorier bruker vi Maslow`s behovshierarki og Atkins teorier om prestasjonsmotivasjon. Vi har også sett på hvilke elementer som bør være tilstede under elevforsøk Her presenterer vi Kind`s fire hovedmålsettinger ved praktisk arbeid. For å finne svar på problemstillingen vår brukte vi metodetriangulering. Vi tok i bruk spørreskjema, en kvantitativ metode, i tre ulike klasser. Videre utførte vi en observasjon av en dobbeltøkt, en kvantitativ forskningsmetode. Årsaken til at vi valgte begge disse metodene, var for å se om elevenes svar i spørreskjemaet stemte overens med den faktiske situasjonen i klasserommet. Resultatene våre viser at praktisk arbeid skaper motivasjon. Flertallet av de spurte elevene mener elevforsøk fører til at de forstår teorien bedre, de klarer dermed å knytte sammen teori og virkelighet. For at elevene skal få et økt læringsutbytte må lærer bygger en bro mellom lærestoffet og elevenes virkelighet. De fire elementene forarbeid, hypotese, gjennomføring og etterarbeid bør være til stede i alle elevforsøk for at elevene skal få et læringsutbytte. Våre observasjoner viste at uten dette vil elevene få vanskeligheter med å se sammenhengen mellom teori og praksis. Det var også en del forskjeller mellom jentene og guttene. Guttene skårer høyest på en del av påstandene som handler om motivasjon, mens jentene skårer høyest på flere av påstandene som handler om læringsutbytte ved samarbeid.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.titleBetydningen av praktisk arbeid i naturfagetnb_NO
dc.typeBachelor thesisnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel