Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorAndersland, Karen
dc.contributor.authorSkår, Anette
dc.date.accessioned2014-08-25T12:11:57Z
dc.date.available2014-08-25T12:11:57Z
dc.date.issued2014-08-25
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/218016
dc.description.abstractMålet med denne bacheloroppgaven var å se nærmere på om naturfaglige-aktiviteter kunne være med på å skape engasjement blant guttene i barnehagen. Bakgrunnen for problemstillingen som ble valgt er forskning som er gjort i både Norge og Danmark om hvordan barn opplever barnehagen, hvor resultatene viser signifikante forskjeller mellom gutter og jenters trivsel i barnehagen. Jentene kommer best ut på alle områder, og forskere trekker frem barnehagens valg av aktiviteter som en vesentlig faktor. Problemstillingen vår var som følgende: Hvilke valg tar guttene i barnehagen når de får muligheten til å velge mellom hverdagsaktiviteter og naturfagaktiviteter? Og hva velger guttene når de får velge helt fritt? Barns rett til medvirkning og barns væremåte som kroppslig var et sentralt tema da barns valg ble studert. Hypotesen har vært at om barn har flere valg vil barnet velge det som det trives best med. Teorigrunnlaget i oppgaven er knytt til fagene naturfag, fysisk fostring, samt pedagogikk. For å finne ut hva som gjør at det er forskjell på jenter og gutters trivsel i barnehagen har det også vært hensiktsmessig å gå inn i likestillingsproblematikken. Forskningen er i hovedsak kvalitativ, med innslag av kvantitativ metodebruk som planlagte observasjonssettinger, og registrering av antall. En slik metodetriangulering tillot oss å ta et dypdykk i observasjonsmateriale, samt vise frem noe av funna fra et kvantitativt perspektiv. En rekke forhold kan ha vært med å bestemme mulige feilkilder i vår undersøkelse. I den kvalitative delen er det vår tolkning og våre interesser som har styrt hva vi har lagt vekt på. Barnehagens eksisterende kultur og vår måte å legge frem valgene for barna, kan ha vært med på å påvirke resultatet i den kvantitative delen. Resultatet av de planlagte strukturerte aktivitetene viser at et flertall av guttene valgte naturfag istedenfor hverdagsaktiviteten, når de fikk se og høre hvordan aktiviteten var. I de planlagte ustrukturerte aktivitetene der hele barnehagen fikk mulighet til å delta i naturfagsaktiviteten opplevde vi at gutten fikk flere å forholde seg til og større mulighet til å finne noen å samarbeide med. Videre viser resultat fra underproblemstillingen at guttene velger kroppslige aktiviteter når de får velge fritt, under frilek er det og rom for oss voksne å støtte og utfordre barn til kroppslig mestring, samt finne ut hva barna er opptatt av.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.titleGutter og naturfag i barnehagennb_NO
dc.typeBachelor thesisnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel