Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorEsperås, Åshild Nymark
dc.date.accessioned2014-08-08T07:01:53Z
dc.date.available2014-08-08T07:01:53Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/216907
dc.descriptionGLU 5-10 PE379 Mai 2014nb_NO
dc.description.abstractI løpet av de siste årene har det vært økende fokus på fenomenet mobbing. Både regjeringen, Utdanningsforbundet, Kommunenes Sentralforbund (KS) og Foreldreutvalget for grunnopplæringen har undertegnet et nasjonalt manifest mot mobbing (Kunnskapsdepartementet, 2011). Media, forskningsmiljøet og skolen har i den senere tid også rettet oppmerksomhet mot en ny type mobbing, nemlig digital mobbing. Dette dreier seg om mobbing utført via elektroniske hjelpemidler, som for eksempel mobil og/eller internett. Det generelle bildet som er blitt skapt i media, er at nettmobbing har økt dramatisk over tid og at denne nye formen for mobbing har skapt nye ofre og mobbere (Zondag, 2013, Byrkjedal&Lohne, 2013). I denne oppgaven vil jeg utforske hvordan skolen opplever digital mobbing, og hvordan de arbeider for å forebygge fenomenet. For å finne svar på dette, vil jeg intervjue lærere og rektorer fra to skoler. Jeg vil se på lærere og rektorers uttalelser i lys av teori om emnet, for eksempel Digital mobbing av Elisabeth Staksrud (2013). Til slutt vil jeg drøfte teorien jeg har funnet sammen med resultatet fra intervjuene.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.subjectmobbingnb_NO
dc.subjectdigital mobbingnb_NO
dc.subjectnettmobbingnb_NO
dc.subjectelevernb_NO
dc.subjectskolemiljønb_NO
dc.title«Den treffer så brutalt…» - en kvalitativ studie av digital mobbing på ungdomstrinnet : skolens erfaringer og strategier for forebygging av digital mobbingnb_NO
dc.title.alternative«It can be so brutal…» - a qualitative study of cyberbullying in secondary schoolsnb_NO
dc.typeBachelor thesisnb_NO
dc.source.pagenumber28nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel