Finnes det en sammenheng mellom friluftsinteresse og miljøbevisst kjøpsatferd? : En undersøkelse av betalingsvillighet, miljømerker og holdninger om samfunnsansvar.
Abstract
Sammendrag
I denne bacheloroppgaven har vi valgt å skrive om friluftsinteresserte og deres forhold til
miljøvennlig friluftsbekledning. Vi har gjennom en kvantitativ tverrsnittsundersøkelse sett
nærmere på områder som betalingsvillighet, kjennskap til miljømerker, og kjennskap til
produsenters samfunnsansvar.
Vi har valgt å undersøke disse emnene på bakgrunn av en personlig interesse for friluftsliv.
Vi ser en økende interesse for friluftsliv som krever spesialisert utstyr, og dette fører til et
økende utstyrsforbruk. Samtidig ser vi et klima i endring, som på sikt vil føre til at rammene
for å drive med disse aktivitetene blir forandret. På bakgrunn av denne sammenhengen ønsket
vi å undersøke om miljøspørsmål påvirker friluftsinteresserte forbrukere ved kjøp av sitt
utstyr.
Sentrale begreper som sportsbransjen, samfunnsansvar og miljømerker blir forklart, før vi går
videre til teorikapittelet som går gjennom relevant litteratur. I metodekapittelet legger vi frem
hvilke vurderinger vi har tatt for å gjennomføre et godt forskningsarbeid. Vi har ved
kvantitativ metode gjennomført en spørreundersøkelse. Denne ble først utprøvd ved hjelp av
en pretest, som ga oss nyttige tilbakemeldinger for å kunne publisere en pålitelig
spørreundersøkelse. Hovedundersøkelsen ble delt på internett gjennom sosiale medier og
relevante nettsider, siden dette er en enkel og effektiv måte å nå ut til mange.
Vi endte opp med et utvalg på 507 respondenter, et godt grunnlag for analysearbeidet.
Resultatene fra undersøkelsen ble kodet og analysert ved hjelp av SPSS. Analysene er
gjennomført både med hensyn på enkeltvise variabler, og videre med grundigere tester.
Våre funn viser ingen tegn til en sammenheng mellom friluftsinteresse og høyere
betalingsvillighet for miljøvennlige produkter. Friluftsinteresse har heller ingen betydning for
kjennskapen til miljømerker. Selv om friluftsinteresserte personer hevder å bry seg om
miljøvennlighet, påvirker ikke dette kjøpsatferd. Vi har heller ingen funn som tyder på at
friluftsinteresse fører til økt kjennskap til produsenter sitt samfunnsansvar. Vi har likevel
funnet en gruppe av våre respondenter som viser positive holdninger til klima og miljø, uten
at disse utpeker seg som friluftsinteresserte.
Description
Økonomi og administrasjon
KA692
Mai 2014