Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorBasberg, Bård
dc.contributor.authorSkjetne, Henning
dc.date.accessioned2014-06-23T07:11:43Z
dc.date.available2014-06-23T07:11:43Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/196611
dc.descriptionØkonomi og administrasjon KA692 Mai 2014nb_NO
dc.description.abstractSammendrag I denne bacheloroppgaven har vi valgt å skrive om friluftsinteresserte og deres forhold til miljøvennlig friluftsbekledning. Vi har gjennom en kvantitativ tverrsnittsundersøkelse sett nærmere på områder som betalingsvillighet, kjennskap til miljømerker, og kjennskap til produsenters samfunnsansvar. Vi har valgt å undersøke disse emnene på bakgrunn av en personlig interesse for friluftsliv. Vi ser en økende interesse for friluftsliv som krever spesialisert utstyr, og dette fører til et økende utstyrsforbruk. Samtidig ser vi et klima i endring, som på sikt vil føre til at rammene for å drive med disse aktivitetene blir forandret. På bakgrunn av denne sammenhengen ønsket vi å undersøke om miljøspørsmål påvirker friluftsinteresserte forbrukere ved kjøp av sitt utstyr. Sentrale begreper som sportsbransjen, samfunnsansvar og miljømerker blir forklart, før vi går videre til teorikapittelet som går gjennom relevant litteratur. I metodekapittelet legger vi frem hvilke vurderinger vi har tatt for å gjennomføre et godt forskningsarbeid. Vi har ved kvantitativ metode gjennomført en spørreundersøkelse. Denne ble først utprøvd ved hjelp av en pretest, som ga oss nyttige tilbakemeldinger for å kunne publisere en pålitelig spørreundersøkelse. Hovedundersøkelsen ble delt på internett gjennom sosiale medier og relevante nettsider, siden dette er en enkel og effektiv måte å nå ut til mange. Vi endte opp med et utvalg på 507 respondenter, et godt grunnlag for analysearbeidet. Resultatene fra undersøkelsen ble kodet og analysert ved hjelp av SPSS. Analysene er gjennomført både med hensyn på enkeltvise variabler, og videre med grundigere tester. Våre funn viser ingen tegn til en sammenheng mellom friluftsinteresse og høyere betalingsvillighet for miljøvennlige produkter. Friluftsinteresse har heller ingen betydning for kjennskapen til miljømerker. Selv om friluftsinteresserte personer hevder å bry seg om miljøvennlighet, påvirker ikke dette kjøpsatferd. Vi har heller ingen funn som tyder på at friluftsinteresse fører til økt kjennskap til produsenter sitt samfunnsansvar. Vi har likevel funnet en gruppe av våre respondenter som viser positive holdninger til klima og miljø, uten at disse utpeker seg som friluftsinteresserte.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.subjectfriluftsinteressenb_NO
dc.subjectkjøpsadferdnb_NO
dc.subjectmiljøbevissthetnb_NO
dc.subjectfriluftslivnb_NO
dc.subjectmiljønb_NO
dc.titleFinnes det en sammenheng mellom friluftsinteresse og miljøbevisst kjøpsatferd? : En undersøkelse av betalingsvillighet, miljømerker og holdninger om samfunnsansvar.nb_NO
dc.title.alternativeIs there a relationship between outdoor interest and environmentally conscious consumer behavior?nb_NO
dc.typeBachelor thesisnb_NO
dc.source.pagenumber117nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel