Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorAnfindsen, Hilde Robbestad
dc.date.accessioned2013-12-11T10:02:03Z
dc.date.available2013-12-11T10:02:03Z
dc.date.issued2013-12-11
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/152442
dc.description.abstractImplementering av IKT i skolen pekes ofte på som en utfordring. I denne studien ønsker jeg å belyse hvordan mellomlederen kan bidra til å skape gode endringsprosesser og arenaer for implementeringen. Tidligere forskning på skoleledelse har ofte pekt på rektor i organisasjonsutviklingen når det gjelder strategiarbeid og IKT, mens det gjerne er mellomlederne som har ansvar for operasjonaliseringen. I form av en kvalitativ studie ved bruk av semistrukturert intervju og dokumentanalyse av skolenes IKT-planer vil jeg fokusere på hvilke roller mellomlederen kan ha i dette arbeidet og ulike arenaer som kan være nyttige for IKT–implementeringen. Med et retrospektivt tilbakeblikk på organiseringen, hvor mellomlederfunksjonen ble introdusert for ca. 14 år siden, utdyper jeg denne rollen i forhold til en digitalt kompetent skole, ulike perspektiver på ledelse i skolen og en lærende organisasjon. Disse temaene knytter jeg til teori og forskning på områdene, som jeg bruker i analysering og drøfting av funn. Funnene viser at gode eksempler på endringsprosesser er når små prosjekter blir oppskalert og teamene blir selvstendige lærende enheter. Bruk av hele fagdager trekkes frem som eksempel på en arena for endring og implementering. Lengre økter hvor læringen ikke deles opp, kan invitere til nye måter å bruke IKT på og skape en mer digitalt kompetent skole hvor Erstads (2010) fleksible læringsmiljøer er en av betingelsene. Mellomledernes hverdag preges av mye administrativt arbeid, som kan føre til mindre endringsrom. De ser et økende behov fra teknisk IKT-assistanse til pedagogisk veiledning i bruk av IKT. Samlet sett kan det se ut som kompetansehevingsstrategien innen IKT kan være noe tilfeldig, når det beskrives en uformell deling og opplæring mellom lærerne. Det etterlyses økte kunnskaper om IKT generelt blant alle mellomlederne hvis de skal kunne være endringsagenter. Visjonære styringsinstrumenter og helhetlig strategiarbeid som i følge Erstad (2010) er viktige betingelser for en digitalt kompetent skole og en lærende organisasjon (Senge, 1999) synes å være et område med utviklingspotensial. En kvalitativ studie som denne kan supplere kvantitative undersøkelser i skolen og dermed gi et mer holistisk bilde av mellomledelse, endring og IKT-implementering i skolen. Videre longitudinelle studier på dette området kunne også gitt nyttig informasjon.no_NO
dc.language.isonobno_NO
dc.subjectIKTno_NO
dc.titleMellomledelse og implementering av IKT i skolen: Hvordan skape gode endringsprosesser?no_NO
dc.typeMaster thesisno_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel