Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorSteffensen, Lisa
dc.date.accessioned2013-07-01T11:46:51Z
dc.date.available2013-07-01T11:46:51Z
dc.date.issued2013-07-01
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/152412
dc.description.abstractOppgaven «Elever som digitale produsenter – en lærers perspektiv», ble foretatt i tilknytning til et pågående prosjekt, iTEC (Innovative Technologies for an Engaging Classroom), i regi av Senter for IKT i utdanning. Målet med iTEC-prosjektet var å se på hvordan man kan bruke ny teknologi i framtidens klasserom. I min studie valgte jeg å se nærmere på problemstillingen hvordan en lærer kan tilrettelegge for læring, gjennom å la elever være produsenter av digitale læringsressurser. Dette har jeg gjort gjennom å stille forskningsspørsmål om hvilken teknologi lærer gjør tilgjengelig for elevene, hvordan dette fungerer for lærer og elever, og hvordan elevene motiveres gjennom å være digitale produsenter. Som teoretisk ståsted valgte jeg å fordype meg i design for læring (Selander & Kress, 2010; Kress & van Leeuwen, 2001), som betrakter lærer som didaktisk designer, og ser på hvordan man tilegner seg kompetanser. Lærende transformerer inntrykk til nye representasjoner i egen kunnskap, og gjennom den læringsvei en velger, blir lærende også designere av kompetanser. Elever og lærer i undersøkelsen samarbeider om læring i ulike nettverk. Da finner jeg det interessant å knytte læringsdesignperspektivet opp mot konnektivismen (Siemens, 2005) som teoretisk perspektiv. Jeg finner begge perspektivene relevante for å forstå pedagogiske og didaktiske refleksjoner som gjøres når man skal se på hvordan lærer tilrettelegger for elever som digitale produsenter. For å studere dette, valgte jeg å bruke kvalitativ metode, gjennom forskningsdesignet kasusstudium. Jeg foretok observasjoner over tre uker, i et klasserom med ukjente elever og lærer. Skolen og lærer var frivillig med i iTEC-prosjektet, og var motivert for å bruke IKT i undervisningssammenheng, på innovative måter. Både hos elever, lærer og skole, har jeg observert stor vilje til å gjennomføre de ulike læringsaktivitetene, og dette har også preget hele læringsforløpet. Informantene formidler generelt et positivt inntrykk av de ulike læringsaktivitetene. Elevene prøvde seg på en rekke ulike teknologier, som for eksempel informasjonssøk, digital samskriving, digital lenkesamling, medelevvurdering via læringsplattform og andre medier, produksjon av wikisider og prezipresentasjoner. Lærer viste gjennom ii «Elever som digitale produsenter – en lærers perspektiv» prosjektet høy digital danning, og hadde forberedt de ulike læringsaktivitetene på en grundig måte. Dette førte til at strukturer og rammer var tydelige for elever, og de framsto motiverte og engasjerte i læringsforløpet. Teknologiske ressurser og tid var kanskje de største utfordringene i prosjektet, men dette ble håndtert, både på forhånd, og underveis i prosessen. Ved å la elever arbeide i samarbeidende nettverk, med å være produsenter av digitale læringsressurser, konstruerer de sin egen læringssti, i nær relasjon med sine omgivelser. Lærer har brukt teknologi på en didaktisk og pedagogisk måte, som støtte til å nå faglig mål for elevene. Prosjektet hadde mange læringsaktiviteter, som benyttet ulike teknologier, i et meningsskapende og autentisk arbeidsmiljø, for å transformere eksisterende kunnskap til nye representasjoner som digitale produsenter. Lærer og elever ble didaktiske designere. Det har vært en lærerik prosess å observere en innovativ lærer i klasserommet. Det er mange forhold som har gjort dette til et mulig framtidsscenario i undervisningssammenheng. Det har vært et grundig og gjennomtenkt opplegg. Det har inneholdt elementer fra de digitalt innfødtes hverdag. Det har vært brukervennlig teknologi, men har samtidig gitt rom for fordypning. Teknologien har fungert tilfredsstillende underveis. Elevene har funnet oppgavene autentiske og givende. Elevene har arbeidet i grupper, og fungert som hverandres veiledere. Lærer og elever har hatt ulike roller i læringsforløpet. Elevene har skrevet og presentert for et ekte publikum. Elevene har vært motivert og engasjert i hele læringsforløpet. Å la lærere og elever få utforske muligheter i ny teknologi, er et område som er viktig i undervisningssammenheng. Teknologien er kommet for å bli, så er spørsmålet bare hvordan vi kan bruke den.no_NO
dc.language.isonobno_NO
dc.subjectIKTno_NO
dc.titleElever som digitale produsenter: En lærers perspektiv.no_NO
dc.typeMaster thesisno_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel