Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorJohnsen, Mally
dc.date.accessioned2013-07-01T12:03:33Z
dc.date.available2013-07-01T12:03:33Z
dc.date.issued2013-07-01
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/152408
dc.description.abstractFormålet med denne kvalitative aksjonsstudien var å bidra til utvikling av underveisvurdering ved hjelp av digitale verktøy. Studien ble gjennomført i en yrkesfaglig Vg2 klasse, og oppgaven beskriver funn med utgangspunkt i to perspektiver, elev- og lærerperspektivet. Tema for prosjektet var bruk av OneNote til dokumentasjon og tilbakemelding i faget Prosjekt til fordypning, med følgende overordnede problemstilling: Hvilke muligheter gir bruk av OneNote som verktøy til vurdering for læring? Vurderingsarbeidet i studien er avgrenset til prinsippet om læringsfremmende tilbakemelding som er beskrevet i den nasjonale satsingen Vurdering for læring (Utdanningsdirektoratet, 2011). Kravene om tett faglig oppfølging av elevenes skolearbeid i tråd med intensjonene bak Vurdering for læring kan oppleves tidkrevende for lærerne, og Hattie og Timperley (2007) peker på bruk av IKT som støtte for læreren i vurderingsarbeidet. Det digitale verktøyet OneNote har mulighet for deling av dokumenter mellom brukere gjennom skytjenester, samt flere muligheter for lagring av informasjon og bruk av varierte modaliteter som film, lyd, tekst og bilder. I faget Prosjekt til fordypning skal elevene dokumentere sitt arbeid underveis i opplæringen (Kunnskapsløftet, 2006). Dokumentasjonen skal gi informasjon om hva elevene faktisk har arbeidet med og lært i faget (Utdanningsdirektoratet, 2010). Som lærer på yrkesfaglig studieretning i videregående skole så jeg mulighet for å bruke OneNote som verktøy til elevenes arbeid med dokumentasjon og lærerens arbeid med vurdering. Observasjon, intervju og dokumentstudier ble brukt som datainnsamlingsmetoder for å undersøke hvordan elever og lærere opplever bruk av OneNote til dokumentasjon og vurdering for læring. Datamaterialet ble innsamlet, transkribert, sortert og analysert ved hjelp av OneNote. Bruk av ulike datakilder, elev- og lærerperspektiv ble benyttet som trianguleringsmetoder for å validere funnene. Perspektiv om datastøttet samarbeidslæring, teori om vurdering, samt teorier om læring og refleksjon dannet grunnlag for valg av design til det pedagogiske opplegget. Selve aksjonsprosjektet ble gjennomført som tre aksjoner i løpet av fem måneder, fra november 2012 til mars 2013. iv OneNote og vurdering for læring © Mally Johnsen 2013 Funn fra studien viste at OneNote gav gode muligheter for hyppige tilbakemeldinger direkte tilknyttet elevens faglige arbeid. Som verktøy for dokumentasjon la OneNote til rette for deling av informasjon, gode lagringsmuligheter og muligheter for utstrakt bruk av modaliteter. Elever og lærere opplevde dokumentasjon og tilbakemelding i OneNote som læringsfremmede aktiviteter. OneNote la til rette for datastøttet samarbeidslæring i tråd med sosiokulturelt læringsperspektiv. Som bidrag til feltet IKT og læring vil funn fra studien i stor grad støtte bruk av OneNote til dokumentasjon og vurdering i skolen. Studien bekreftet at digital kompetanse hos elever og lærere, samt tett oppfølging fra lærer, er viktig i digitale læringsmiljøer (Kop & Hill, 2008; Krumsvik, 2011; Vavik og Arnesen, 2012).no_NO
dc.language.isonobno_NO
dc.subjectIKTno_NO
dc.titleOneNote og vurdering for læring: En aksjonsstudie om bruk av OneNote til dokumentasjon og underveisvurdering i faget Prosjekt til fordypningno_NO
dc.typeMaster thesisno_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel