Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorEide, Tor
dc.contributor.authorWeltzien, Johan Inge
dc.date.accessioned2013-07-01T11:44:17Z
dc.date.available2013-07-01T11:44:17Z
dc.date.issued2013-07-01
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/152388
dc.description.abstractFormålet med denne studien er å finne ut hvordan lærere forholder seg til bruk av sosiale medier i tråd med retningslinjene i Rammeverk for grunnleggende ferdigheter (Udir, 2012). Den overordnede problemstillingen er hvilke utfordringer lærere møter i forhold til uheldig bruk av sosiale medier blant ungdom. For å belyse dette, stilles de to forskningsspørsmålene: Hvilke refleksjoner gjør et utvalg lærere seg om uheldig bruk av sosiale medier? og Hvordan opplever og forholder lærere seg i møte med de ferdighetskravene som stilles i ferdighetsområdet ”Digital dømmekraft” (nivå 4 og 5) i Digitale ferdigheter som grunnleggende ferdigheter i Rammeverk for grunnleggende ferdigheter (Udir, 2012)? Utfordringene lærerne møter, knytter seg både til hvordan de takler elevenes uheldige bruk av sosiale medier, hvilken kompetanse de mener de har og eventuelt trenger for å undervise i digital dømmekraft knyttet til bruk av sosiale medier, og hvor ansvaret for at kravene til Digital dømmekraft i Rammeverk for grunnleggende ferdigheter (Udir, 2012) blir oppfylt, bør ligge. Ved å komme med innspill til hvordan skolen og lærerutdannelsen kan forholde seg til kravene som ligger i Rammeverk for grunnleggende ferdigheter (Udir, 2012), tror vi også at denne masteroppgaven kan være med på å forberede lærerstudenter på den virkeligheten de vil møte når de begynner å undervise. Det er intervjupersonenes opplevelser og refleksjoner som står sentralt i problemstillingen, og derfor har vi valgt å bruke kvalitativ tilnærming og fenomenologisk innfallsvinkel for å belyse denne. Vi har brukt semistrukturerte intervjuer med scenarier som innsamlingsmetode, og intervjuet fem lærere i de tre ungdomsskolene i en kommune og fem lærere i den videregående skolen i samme kommune. Forskningsspørsmålene er drøftet og analysert i lys av utvalgt teori og tidligere forskning. Analysen viser at lærerne stort sett har en felles forståelse av hva uheldig bruk av sosiale medier er, og også felles reaksjonsmønster på slik bruk. Videre ser vi at lærerne mener at det er riktig at kravene om digital dømmekraft blir en del av skolens ansvar. De mener stort sett at de innehar kompetansen som trengs for å oppfylle kravene, men avslører at det ikke stemmer da deres tolkninger av nivå 4 og 5 ikke går utover kravene i de mer grunnleggende nivåene 1 – 3.no_NO
dc.language.isonobno_NO
dc.subjectIKTno_NO
dc.titleHvilke utfordringer møter lærere i forhold til uheldig bruk av sosiale medier blant ungdom?no_NO
dc.typeMaster thesisno_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel