Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorIgesund, Sveinung
dc.date.accessioned2010-06-22T12:36:38Z
dc.date.available2010-06-22T12:36:38Z
dc.date.issued2010
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/152365
dc.description.abstractBakgrunnen for denne oppgaven var den nye situasjonen med sosiale nettmedier og bruk av disse i skolen. Fokuset har vært på hvordan elever og lærere kan bruke disse i undervisningen, men siden forskning viser at rektor er helt sentral i innføringen av IKT i skolen, så valgte jeg å se på rektors bruk av ny teknologi og medium. Jeg ville se på det nye fenomenet rektors blogg og valgte å se på hvordan rektor via rektors blogg kan lede utviklingsprosesse i forhold til bruk av IKT og nye medier i skolen og dermed kanskje være en rollemodell eller læringsleder i skoleutviklingen. Problemstillingen ble dermed: Hvordan kan rektors blogg være en mediator for skoleutvikling? Og forskningsspørsmålet som ble stilt var hvordan rektors blogg kan bidra i prosessene knyttet til skolen som lærende organisajon? Det har vært et mål å få frem rektors erfaringer med rektors blogg ut i fra et perspektiv på skoleutvikling og lærende organissjoner. Studien er en kvalitativ kasusstudie av en rektors blogg der jeg har sett på den aktuelle bloggen og analysert dens aktivitet g innhold og sammenholdt dette med et onlineintervju av rektor og hans egne betraktninger rundt praksisen. Denne empirien har jeg deretter sett på opp i mot teori og forskning på feltet lærende organisasjoner og bl.a. blogging og føringer fra ITU og Becta om at skoleledere bør gå foran som gode eksempel. Min studie har funnet at rektors blogg kan være en arena som medierer flere av de disiplinene eller prosessene som kjennetegne skolen som en lærende organisasjon. Først og fremst har rektors blogg et potensial som åpen og gjensidig kommunikasjonskanal for samarbeid mellom skole og hjem so utfordrer etablerte modeller og forestillinger som kan hindre nytenkning. Det har kommet frem noen muligheter og begrensninger denne praksisen kan ha, men også hvilke prosesser som bør ligge til grunn og hvordan disse kan forsterkes gjennom rektors blogg. Det antydes også hva slags kompetanse rektor bør ha. Avslutningsvis presenterer jeg noen suksesskriterier knyttet til denne praksisen for andre rektorer som er nysgjerrige på fenoenet rektors blogg.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.subjectIKTen_US
dc.titleHvordan kan rektors blogg være en mediator for skoleutvikling?en_US
dc.typeMaster thesisen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel