dc.description.abstract | Mens bruk av IKT har fått ein sentral plass i undervisninga i grunnskulen, er det ingen som har
oversikt over kva omfang bruk av slike verkty har i kulturskulen. Dette er utgangspunktet for
”Kulturskulegranskinga 2009 – musikk”, som er sendt ut til alle kulturskulane i Noreg.
Kulturskulen er eit velferds- og opplæringstilbod som alle kommunar i landet er pålagde å ha gjennom
Opplæringslova. Ulikt dei andre opplæringstilboda i landet er ikkje aktiviteten i kulturskulane skildra i
forskrift slik som til dømes i grunnskulen. Kulturskulen har sin eigen rammeplan, men utan forankring i
lov eller forskrift, er dette berre eit rettleiande dokument. Med andre ord står læraren fritt til å velje til
dømes undervisningsmetodar og organiseringsformer.
Kva erfaringar finst med bruk av IKT i kulturskulen? Kva fordeler og ulemper kan IKT tilføra
opplæringa i kulturskulen? Kvifor? Kva haldningar finst til bruk av IKT i musikkopplæring blant
kulturskulelærarane? Dette er døme på spørsmål som rundar inn problemområdet som denne
masteravhandlinga tek utgangspunkt i. Avgrensinga av forskingsfeltet tilsvarar musikkfaget i
kulturskulen, og følgjande forskingsspørsmål er lagt til grunn for dette forskingsarbeidet:
1) I kva grad vert IKT nytta i kulturskulen?
2) Kva har læraren sin praksisteori å seie for bruk av IKT?
Utan tidlegare kartleggingar, er det lite sikker kunnskap om korleis arbeidet i kulturskulane går føre
seg, både med omsyn til IKT og anna aktivitet. Metodevalet fall difor på bruk av ei omfattande
spørjegransking – ein survey. Utan tidlegare kartleggingar å gå ut ifrå, har det vore naudsynt å gjere
”Kulturskulegranskinga 2009 – musikk” som ei to-kategori gransking. Fyrste del er ei kartlegging av
aktivitetar, prioriteringar og meiningar hjå lærarane som underviser i musikk i dei norske kulturskulane.
Bakgrunnen for å kartleggja aktivitetar, prioriteringar og meiningar så breitt, er at ei slik kartlegging er
naudsynt for å setja funna om IKT-bruk inn i ein forklarande kontekst. Andre del fokuserar berre på
ulike faktorar knytt til IKT og bruk av digitale verkty.
Om lag 8 % av alle kulturskulelærarane i Noreg som underviser i musikk, er med i granskinga. Kvinner
og menn er jamt fordelt med ei lita overvekt på 56 % kvinner. Aldersspreiinga er frå 18 til 70 år, med
ein gjennomsnittsalder på 43. I forhold til elevplassane i dei norske kulturskulane, er det ei jamn
fordeling av respondentar over heile landet.
Det er 20 % av musikklærarane i kulturskulen som nyttar IKT-verkty i undervisninga kvar veke. I tillegg
er det ei gruppe på 12 % som seier dei nyttar slike verkty i undervisninga nokre gonger i halvåret. Ein
står då att med 68 % av lærarane, som seier dei nyttar IKT-verkty i undervisninga sjeldan eller aldri.
Blant dei lærarane som nytta IKT-verkty, vart det kartlagd 31 ulike verkty. Etter ei kategorisering av
desse verktya, visar det seg at verkty utvikla for musikkproduksjon er i stort fleirtal. Dei av lærarane
som har nytta IKT-verkty i undervisninga, seier dei er godt nøgde med korleis verktyet fungerte.
Samandrag 5
For å få indikasjonar på lærarane sin praksisteori, er det utvikla fire lærarprofilar på bakgrunn av
lærarane sine prioriteringar av undervisningsaktivitetar; Kreativ lærarprofil, Elevsentrert lærarprofil
med vekt på rytmisk musikk, Tradisjonell lærarprofil og Lærarprofil med vekt på samspel. Sjølv om det
er bruk av IKT i alle lærarprofilane, er det ein tydeleg samanheng med kreativ lærarprofil og bruk av
IKT. Dette står i kontrast til den dominerande tradisjonelle lærarprofilen, der liknande samanhengar er
fråverande. Dette kan tyda på at bruk av IKT i kulturskulen heng meir saman med aktivitetar som kan
reknast som skapande og kreative, enn aktivitetar som er fokusert på å vidareføra meir konkrete
kunnskapar og dugleikar. Dei som samla sett brukar mest IKT i undervisninga, er altså dei som nyttar
varierte og til dels eksperimentelle undervisningsformer og –metodar. Det er også ein tydeleg
samanheng mellom IKT-bruk og den konkrete aktiviteten arrangering og komponering.
Kulturskulelærarane som har svart på granskinga, er samla sett særs positive til bruk av IKT, og dei er
samstundes både aktive og røynde IKT-brukarar i private samanhengar. Likevel er det ikkje fleire enn
20 % av dei som nyttar IKT-verkty i undervisninga kvar veke. Dette teiknar eit litt underleg bilete der
kulturskulelærarane brukar dette i stor grad i private samanhengar og er særs positive til bruk av IKT,
men likevel ikkje nyttar dette noko særleg i undervisninga. Kan det vere slik at den gjennomsnittlege
kulturskulelæraren meinar at IKT er eit godt hjelpemiddel, men likevel ikkje vil nytta IKT-verkty i
undervisninga si?
I drøftingane i denne avhandlinga, er det reist fleire spørsmål som kan vere aktuelle å forske meir på:
- Det er indikasjonar i denne granskinga som peikar i retning mot at det store fleirtalet av
musikklærarane i kulturskulen, ikkje ønskjer å bruke IKT-verkty i undervisninga. Grunnar til og
forklaringar på dette, bør undersøkast nærare gjennom metodar som til dømes intervju.
- Det kan sjå ut som kreative aktivitetar legg best til rette for IKT-bruk. Dette kan vere ei av
forklaringane på at IKT generelt sett vert lite nytta i undervisning. Ei nærare gransking av og
om dette er tilfelle kan følgjast opp gjennom observasjon av praksis over tid, og analyse og
samanlikning av føringar i den formelle og den realiserte rammeplanen. (Halvorsen, 2001)
- Skilnadane i gjennomsnittsverdiane for dei ulike lærarprofilane fordelt på alle fylka, visar ikkje
store ulikskapar, men er likevel såpass tydelege at dei kan gje grunnlag for vidare forsking og
drøfting. | en |