Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorTölche, Elin
dc.date.accessioned2008-10-10T10:37:22Z
dc.date.issued2008
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/152327
dc.description.abstractSjefsredaktør i avisen Vårt Land skriver på lederplass 16. august 2008 at trosopplæringsreformen Størst av alt er det tiltaket som Den norske kirke har mest grunn til å være stolt av de siste 10 årene. Det sier han på bakgrunn av evalueringsrapporten Kunnskap, opplevelse og tilhørighet –en evaluering av forsøksfasen i Den norske kirkes trosopplæringsreform som ble publisert 15.08.08. I denne rapporten publiseres erfaringer og resultater fra den 5-årige forsøksfasen som søker å finne mye metoder å drive trosopplæring rettet mot aldersgruppen 0-18 år. Det mest positive med rapporten er i følge sjefsredaktøren at barn har på en helt annen måte en tidligere fått sin selvstendige plass i kirken. Barn har gått fra å være objekter til å bli subjekter. Spesielt understrekes det at barn og unge har inntatt gudstjenesten. Et av de bekymringsverdige punktene i rapporten går på at konfirmasjonen er i ferd med å svekkes og at mange ungdommer mister kontakten med kristne miljø etter konfirmasjonen. Det er en utfordring for kirken å knekke ungdomskoden. Skolen har ikke lenger ansvar for å undervise til tro, bare om tro. Derfor er det menigheten og hjemmet som i fellesskap har ansvar for å føre barna inn i et aktivt trosliv. Menigheten i denne undersøkelsen har mottatt økonomiske midler til tiltak rettet mot konfirmantarbeidet. Menigheten ønsker å møte konfirmantene på hjemmebane ved å la dem få bruke informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) til å produsere multimodale tekster om sentrale kristne tema. Konfirmantene ble observert, intervjuet og både arbeidsprosessen og tekstene deres ble analysert. Tre av menighetens trosopplærere, bestående av to sokneprester og en kateket, ble intervjuet. Ingen av disse hadde erfaring med bruk av IKT i trosopplæringsarbeid. I tillegg ble fire eksperter fra ulike fagdisipliner intervjuet. Alle ekspertene hadde erfaring med IKT og/eller trosopplæring, deres faglige bakgrunn var følgende: Religionssosiolog med forskningserfaring på bruk av multimodale tekster i trosopplæring, professor i troslære med erfaring fra konfirmantundervisning, kapellan med bred erfaring fra bruk av IKT i menighetssammenheng bl.a. i konfirmantundervisning og høgskolelektor med forskningserfaring på bruk av multimodale tekster i skolen. Observasjonene, intervjuene og tekstanalysene utgjør det empiriske materialet i oppgaven. For å finne svar på problemstillingene blir det brukt kvalitative forskningsmetoder, med en fenomenologisk tilnærming. Formålet med oppgaven er å belyse hvordan bruk av multimodale tekster kan brukes som trosopplæringstiltak rettet mot konfirmanter. Jeg ønsker å få frem både konfirmantenes, menighetens trosopplærere og ekspertene sitt syn. Derfor stilles følgende problemstillinger: På hvilken måte opplever konfirmantene at produksjon av multimodale tekster er trosopplæring? Hvilke tanker har trosopplærerne om produksjon og bruk av multimodale tekster i trosopplæring? Hva kan erfaringene fra denne undersøkelsen lære oss om fordelene og utfordringene ved produksjon og bruk av multimodale tekster i konfirmantopplæringen? Den teoretiske tilnærmingen er gjort med utgangspunkt i religionspsykologi, religionsdidaktikk og ulike teorier innenfor IKT-forskningen spesielt knyttet mot multimodalitet. På bakgrunn av forskningsdeltagernes erfaringer og ekspertenes uttalelser blir det gitt noen didaktiske anbefalinger. Funnene i oppgaven viser at det er krevende, men givende både for konfirmanter og trosopplærere å bruke IKT som verktøy i konfirmantundervisningen. Siden bruk av IKT i trosopplæringssammenheng er lite utbredt, noe som fører til at mye står uprøvd, er det viktig å samle erfaringene som er gjort på feltet. Det er også formålet til Høgskulen i Volda (HVO) sitt forskningsprosjekt Trusopplæring på digitale arenaer, som denne undersøkelsen er en del av. I tillegg har HVO mottatt forskningsmidler fra trosopplæringssekreteriatet for å skrive et bidrag om bruk av digitalt verktøy i Den norske kirkes trosopplæring.en
dc.format.extent1857776 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isoNor
dc.subjectIKTen
dc.titleBruk av multimodale tekster i Den norske kirkes konfirmantundervisningen
dc.typeMaster thesisen


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel