Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorUrdal, Henni Snejbjerg
dc.date.accessioned2007-03-29T11:06:49Z
dc.date.issued2006
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/152319
dc.description.abstractSammendrag Prosjektets overordnede mål har vært å belyse mappekvalitet. Masteroppgaven retter spesielt søkelys mot mappekvalitet knyttet til bruk av formativ vurdering og kriterier. Forskningsmessig har hensikten vært å undersøke utvalgte studiemiljøers forståelse av definerte begreper og fenomener, der den presise problemstillingen har tatt sikte på å forstå: 1. Hvilken forståelse knytter praksisfeltet til fenomenene kvalitet, reliabilitet og validitet? 2. Hvordan utvikles og utøves fenomenene i en mappevurderingskontekst, der formativ vurdering og bruk av kriterier inngår? 3. Hvordan passer fenomenforståelsen inn i sertifiseringsrammeverket utviklet av Herman & Winters? Datainnsamlingen ble gjennomført senhøstes 2005, ved hjelp av fokusgruppe- og telefonintervju. Respondentene/informantene representerte henholdsvis sykepleier- og fotojournalistutdanningen ved Høgskolen i Oslo. I oppgavens kapittel 1 reflekteres det kort over valgt forskningsfelt og problemområde. I tillegg grunngis valgene. Kapittelet beskriver hva som er undersøkt, hvilket studiemiljø undersøkelsen er gjennomført i, og hva som har vært motivet for undersøkelsen. I kapittel 2 presenteres det teoretiske rammeverk. Her trekkes frem aktuell teori, som synes relevant og sentral i forhold til begrepene mappe, vurdering og kriterier og fenomenene reliabilitet, validitet og kvalitet. Spesielt Williams (1998, 2000b) uttrykte forståelse av reliabilitet og validitet, og Herman & Winters (1994) sertifiseringsrammeverk som utgangspunkt for dokumentasjon av kvalitet i arbeid med mapper, belyses i kapittelet. Sertifiseringsrammeverket er siden videreutviklet av Carney (2004). Også internasjonal forskning belyses kort i kapittelet. Dette inkluderes i det teoretiske rammeverk, som generelt grunnlag for forståelse av mappepraksis, i lys av internasjonal forskning. Kapittel 3 beskriver undersøkelsens metodiske rammeverk. Med utgangspunkt i en undersøkende problemstilling, ble kvalitative data innhentet fra tre datakilder henholdsvis det åpne kvalitative forskningsintervju, sentrale skriftlige dokumenter og enkelte studentoppgaver med tilhørende respons/veiledning (datatriangulering). Hensikten med undersøkelsen var å studere, tolke og få kunnskap om, hvordan utvalgte studiemiljøer forsto, utviklet og utøvde begrepene og fenomenene nevnt i problemstillingen over. Studien var således rotfestet i hermeneutisk vitenskapsteori, der det subjektivt talte og nedskrevne språket ble utgangspunkt for forståelse. Respondentene ble sammensatt i fokusgrupper, og besto av personer som bekledde ulike roller innen studiemiljøet. Alle intervjuer ble tatt opp på lydbånd, og siden i sin helhet ordrett nedskrevet. Empirien ble deretter innholdsanalysert, og knyttet til hensiktsmessige kategorier. Undersøkelsen ble til slutt sammenholdt med intern og ekstern gyldighet.I kapittel 4 presenteres de empiriske funn innenfor en begreps- og fenomendimensjon. Dimensjonene sammenholdes med områdene tilknyttet problemstillingen, og beskriver en subjektiv forståelse av datakildene, som lå til grunn for undersøkelsen. Foruten tolkninger presenteres sitater fra intervjuene, ordrette nedtegninger fra skriftlige dokumenter, og nedtegninger fra studentoppgaver. I kapittel 5 drøftes de empiriske funn i lys av teori presentert i kapittel 2. Spesielt tre drøftingsområder trekkes frem; mappevurdering i lys av a) teoretisk rammeverk, b) teknisk kvalitet og c) konklusjon i lys av prosjektets problemstilling. Under punkt a drøftes fokusgruppenes forståelse av begrepene mappe, formativ vurdering og kriterier på generelt teoretisk grunnlag. Under punkt b drøftes gruppenes forståelse av formativ vurdering og bruk av kriterier i lys av fenomenene reliabilitet, validitet og kvalitet. Drøftingen knyttes her spesielt til Williams uttrykte syn på reliabilitet og validitet og dokumentasjon av mappekvalitet i lys av Herman & Winters sertifiseringsrammeverk. Hva gjelder sistnevnte, konsentrerer drøftingen seg spesielt om å belyse et av fire dokumentasjonsområder i sertifiseringsrammeverket, nemlig teknisk kvalitet. Denne drøftingsdelen anses å utgjøre hovedessensen i forskningsprosjektet. Under punkt c trekkes konklusjoner i lys av prosjektets problemstilling. Kapittelet avsluttes med en oppsummering. Oppgavens avsluttende kapittel trekker konklusjoner, og antyder mulige fremtidige forskningsoppgaver. De empiriske funn i undersøkelsen, kan tyde på at pålitelig og gyldig formativ vurdering ved de to undersøkte læringsmiljøene, fant sin referanse i samhandling og fagforankring på studiet. Funnene kan dermed indikere at forståelse av pålitelig og gyldig formativ vurdering, avhenger av hvordan læringsmiljøer utvikler og utøver arbeidsmetodikken. Pålitelig og gyldig formativ vurdering blir på denne måten kontekstavhengig, og knyttes til ivaretakelse av funksjoner. De ønskede funksjoner fremstår således som styrende parametrer for fenomenforståelse. Drøftingen antyder også, at når en mappe brukes som læringsredskap i formativ vurdering, er det mer naturlig å dokumentere mappens tekniske kvalitet, med utgangspunkt i mappens evne til å påvirke og fremvise dyp læring (Carney 2004), enn i mappens evne til å fremvise reliabilitet og validitet (Herman & Winters 1994).en
dc.format.extent1535141 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonor
dc.subjectIKTen
dc.titleMapper og kvalitet : mappevurdering i lys av reliabilitet og validiteten
dc.typeMaster thesisen


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel