Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorAntvort, Kjell
dc.date.accessioned2007-03-28T13:16:13Z
dc.date.issued2006
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/152311
dc.description.abstractHensikten med dette forskningsarbeidet var å undersøke eventuelle fordeler av bruk av IKTbaserte tankekart sett i forhold til papirbaserte ekvivalenter i skriftlig komposisjon, samt undersøke mulig varians i utbytte sett i lys av teori om strategier i skriftlig komposisjon. Forskningsarbeidet legger en teoretisk plattform til grunn for å kombinere implementering av IKT-verktøy som ”tenkeverktøy” (Jonassen, Salomon, Perkins, Novak, Buzan) med teorier om psykologien i skriftlig komposisjon (Bereiter, Scardamalia). Det er et dokumentert behov i norsk skole for klare indikasjoner på øket læringseffekt med, av og gjennom IKT. Spesielt utrykkes det behov for kunnskap om når IKT bør implementeres i læringsstrategier, og hvilke verktøy en kan forvente gir øket læringseffekt. Ved å kombinere teori om hvordan en typologi av IKT-verktøy kan hjelpe elevene til å ”tenke bedre”, og konstruere kunnskap bedre, med teorier om hvordan vi kan hjelpe elevene til å skrive bedre, søkte dette kvasieksperimentet å eksemplifisere IKT-verktøy ”(…)used in mindful ways” (Salomon and Perkins 2005:2) , eller mer eksplisitt; å vise et eksempel på en forbedret skriveprosess gjennom IKT-mediert metodikk. Bruk av papirbaserte tankekart som kognitiv støtte i skriveprosessen er allment akseptert som god metodikk, noe som kommer til utrykk for eksempel i læreplanene for grunnskolen (KUF 1996 :19). Gjennom analyse av forskningslitteratur som omhandler generelle tenkeverktøy (mindtools), er slike funnet å kunne gi kognitiv støtte i ulike tankeprosesser. Skriveprosessen, slik den er beskrevet teoretisk av Bereiter and Scardamalia (1987), krever en type tankeprosess som trolig vil kunne styrkes gjennom forbedret støtte for sortering, visualisering, omorganisering og gjenfinning av informasjon. Denne indikerte forbedrede støtte utgjør grunnlaget for hovedproblemstillingen: 1. Gir bruk av elektroniske tankekart slike fordeler at et terskeltiltak der elektroniske tankekart blir implementert i skriveprosessen vil føre til signifikant forbedrede resultater når produktene (stilene) evalueres med tradisjonell metodikk? En nullhypotese er på dette grunnlag konstruert for å teste om IKT-baserte semantiske nettverk faktisk gir forbedret støtte i forhold til papirekvivalenter, slik teori kan indikere; Ho1: En vil ikke finne forskjell i gjennomsnittsscore på produktene rangert ved bruk av tradisjonelle evalueringsmetoder, mellom elever som tar i bruk elektroniske semantiske nettverk, og elever som tar i bruk papirekvivalenter. Bereiter og Scardamalia peker på indikasjoner som sier at IKT-verktøy virker lovende på den måten at de kan gi proseduell støtte mer komplekse strategier i komposisjonen, og framheve visse aspekter av skriveprosessen, men de peker også på at dette trolig ikke vil ha effekt på elever hvis skrivestrategi ikke vil skape behov for en type støtte IKT-verktøy kan gi (Bereiter, Scardamalia 1987 :359). Dette gir grunn til å tro at effekten av slik forbedret støtte IKTverktøy kan gi vil variere med visse strategier i skriftlig komposisjon. Dette fører til en ny problemstilling: 2. Vil mulige fordeler elektroniske tankekart kan gi avhenge av individuelle skrivestrategier? På bakgrunn av denne problemstillingen, er følgende hypotese framsatt: Ho2: Effekten av forbedret støtte IKT-baserte tankekart kan gi, vil ikke være tydeligere hos elever med visse individuelle skrivestrategier. Det ble benyttet et utvalg informanter (n = 29) bestående av elever i en klasse ved viderekommende 1, allmennfaglig studieretning (VK1) ved en videregående skole. Elevene var rundt 16 år gamle. Undersøkelsen fokuserer på skriftlig komposisjon i norskfaget. Informantene ble tilfeldig fordelt i en eksperimentgruppe og en kontrollgruppe. Begge grupper ble tildelt den same skriveoppgaven og de samme ressurser for skrivestøtte. Variabelen som skiller kontrollgruppe og eksperimentgruppe er at skrivestøtte for eksperimentgruppen sin del besto i et ekspertkart4 i elektronisk format, mens kontrollgruppen tok utgangspunkt i en papirekvivalent (papir og blyant). Tekstene elevene produserte ble evaluert og kryssevaluert i henhold til evalueringsmetodikk fra læreverket Tekst og tanke (Halvorsen, Jemterud, Lund, Semmen, Stenstad 1991). Dette utgjør datagrunnlaget, sammen med tankekartene produsert av begge grupper, og data fra en spørreundersøkelse. Ingen av de to framsatte nullhypoteser ble forkastet på et statistisk signifikant nivå. Dette kan ha sin forlaring i det faktum at dette var et begrenset studie, både når det gjelder antallet informanter, tidsaspektet, og de føringer som ble lagt på dette studiet for å sikre et terskeltiltak i form av et scenario for implementering av IKT-verktøy det ville være realistisk å gjennomføre på tross av begrensende faktorer i en reelt læringsmiljø. Observasjonene viser på den annen side en signifikant øket interaksjon med tankekartene hos eksperimentgruppen. Dette indikerer at implementering av elektroniske tankekart bør vurderes i slike situasjoner 4 Expert skeleton map (Novak 2006). Et tankekart forberedt som skrivestøtte og utgangspunkt for videre arbeid. 7 der det er antatt at slik øket interaksjon vil gi positive effekter. Videre viser resultatene markert mindre spredning i scoren for karakter på tekstene hos eksperimentgruppen. Observasjonen kan skyldes et mindre antall deltakere i eksperimentgruppen, men kan også tyde på at den eksperimentelle tilnærmingen hadde en effekt. Et longitudinelt studie på et liknende teoretisk grunnlag, men med flere informanter og et nestet design for å styrke reliabiliteten, anbefales på bakgrunn av de funn som er gjort.5 Abstract in Norwegian Hensikten med dette forskningsarbeidet var å undersøke eventuelle fordeler av bruk av IKTbaserte tankekart sett i forhold til papirbaserte ekvivalenter i skriftlig komposisjon, samt undersøke mulig varians i utbytte sett i lys av teori om strategier i skriftlig komposisjon. Forskningsarbeidet legger en teoretisk plattform til grunn for å kombinere implementering av IKT-verktøy som ”tenkeverktøy” (Jonassen, Salomon, Perkins, Novak, Buzan) med teorier om psykologien i skriftlig komposisjon (Bereiter, Scardamalia). Det er et dokumentert behov i norsk skole for klare indikasjoner på øket læringseffekt med, av og gjennom IKT. Spesielt utrykkes det behov for kunnskap om når IKT bør implementeres i læringsstrategier, og hvilke verktøy en kan forvente gir øket læringseffekt. Ved å kombinere teori om hvordan en typologi av IKT-verktøy kan hjelpe elevene til å ”tenke bedre”, og konstruere kunnskap bedre, med teorier om hvordan vi kan hjelpe elevene til å skrive bedre, søkte dette kvasieksperimentet å eksemplifisere IKT-verktøy ”(…)used in mindful ways” (Salomon and Perkins 2005:2) , eller mer eksplisitt; å vise et eksempel på en forbedret skriveprosess gjennom IKT-mediert metodikk. Bruk av papirbaserte tankekart som kognitiv støtte i skriveprosessen er allment akseptert som god metodikk, noe som kommer til utrykk for eksempel i læreplanene for grunnskolen (KUF 1996 :19). Gjennom analyse av forskningslitteratur som omhandler generelle tenkeverktøy (mindtools), er slike funnet å kunne gi kognitiv støtte i ulike tankeprosesser. Skriveprosessen, slik den er beskrevet teoretisk av Bereiter and Scardamalia (1987), krever en type tankeprosess som trolig vil kunne styrkes gjennom forbedret støtte for sortering, visualisering, omorganisering og gjenfinning av informasjon. Denne indikerte forbedrede støtte utgjør grunnlaget for hovedproblemstillingen: 1. Gir bruk av elektroniske tankekart slike fordeler at et terskeltiltak der elektroniske tankekart blir implementert i skriveprosessen vil føre til signifikant forbedrede resultater når produktene (stilene) evalueres med tradisjonell metodikk? En nullhypotese er på dette grunnlag konstruert for å teste om IKT-baserte semantiske nettverk faktisk gir forbedret støtte i forhold til papirekvivalenter, slik teori kan indikere; Ho1: En vil ikke finne forskjell i gjennomsnittsscore på produktene rangert ved bruk av tradisjonelle evalueringsmetoder, mellom elever som tar i bruk elektroniske semantiske nettverk, og elever som tar i bruk papirekvivalenter. 6 Bereiter og Scardamalia peker på indikasjoner som sier at IKT-verktøy virker lovende på den måten at de kan gi proseduell støtte mer komplekse strategier i komposisjonen, og framheve visse aspekter av skriveprosessen, men de peker også på at dette trolig ikke vil ha effekt på elever hvis skrivestrategi ikke vil skape behov for en type støtte IKT-verktøy kan gi (Bereiter, Scardamalia 1987 :359). Dette gir grunn til å tro at effekten av slik forbedret støtte IKTverktøy kan gi vil variere med visse strategier i skriftlig komposisjon. Dette fører til en ny problemstilling: 2. Vil mulige fordeler elektroniske tankekart kan gi avhenge av individuelle skrivestrategier? På bakgrunn av denne problemstillingen, er følgende hypotese framsatt: Ho2: Effekten av forbedret støtte IKT-baserte tankekart kan gi, vil ikke være tydeligere hos elever med visse individuelle skrivestrategier. Det ble benyttet et utvalg informanter (n = 29) bestående av elever i en klasse ved viderekommende 1, allmennfaglig studieretning (VK1) ved en videregående skole. Elevene var rundt 16 år gamle. Undersøkelsen fokuserer på skriftlig komposisjon i norskfaget. Informantene ble tilfeldig fordelt i en eksperimentgruppe og en kontrollgruppe. Begge grupper ble tildelt den same skriveoppgaven og de samme ressurser for skrivestøtte. Variabelen som skiller kontrollgruppe og eksperimentgruppe er at skrivestøtte for eksperimentgruppen sin del besto i et ekspertkart4 i elektronisk format, mens kontrollgruppen tok utgangspunkt i en papirekvivalent (papir og blyant). Tekstene elevene produserte ble evaluert og kryssevaluert i henhold til evalueringsmetodikk fra læreverket Tekst og tanke (Halvorsen, Jemterud, Lund, Semmen, Stenstad 1991). Dette utgjør datagrunnlaget, sammen med tankekartene produsert av begge grupper, og data fra en spørreundersøkelse. Ingen av de to framsatte nullhypoteser ble forkastet på et statistisk signifikant nivå. Dette kan ha sin forlaring i det faktum at dette var et begrenset studie, både når det gjelder antallet informanter, tidsaspektet, og de føringer som ble lagt på dette studiet for å sikre et terskeltiltak i form av et scenario for implementering av IKT-verktøy det ville være realistisk å gjennomføre på tross av begrensende faktorer i en reelt læringsmiljø. Observasjonene viser på den annen side en signifikant øket interaksjon med tankekartene hos eksperimentgruppen. Dette indikerer at implementering av elektroniske tankekart bør vurderes i slike situasjoner 4 Expert skeleton map (Novak 2006). Et tankekart forberedt som skrivestøtte og utgangspunkt for videre arbeid. 7 der det er antatt at slik øket interaksjon vil gi positive effekter. Videre viser resultatene markert mindre spredning i scoren for karakter på tekstene hos eksperimentgruppen. Observasjonen kan skyldes et mindre antall deltakere i eksperimentgruppen, men kan også tyde på at den eksperimentelle tilnærmingen hadde en effekt. Et longitudinelt studie på et liknende teoretisk grunnlag, men med flere informanter og et nestet design for å styrke reliabiliteten, anbefales på bakgrunn av de funn som er gjort.5 Abstract in Norwegian Hensikten med dette forskningsarbeidet var å undersøke eventuelle fordeler av bruk av IKTbaserte tankekart sett i forhold til papirbaserte ekvivalenter i skriftlig komposisjon, samt undersøke mulig varians i utbytte sett i lys av teori om strategier i skriftlig komposisjon. Forskningsarbeidet legger en teoretisk plattform til grunn for å kombinere implementering av IKT-verktøy som ”tenkeverktøy” (Jonassen, Salomon, Perkins, Novak, Buzan) med teorier om psykologien i skriftlig komposisjon (Bereiter, Scardamalia). Det er et dokumentert behov i norsk skole for klare indikasjoner på øket læringseffekt med, av og gjennom IKT. Spesielt utrykkes det behov for kunnskap om når IKT bør implementeres i læringsstrategier, og hvilke verktøy en kan forvente gir øket læringseffekt. Ved å kombinere teori om hvordan en typologi av IKT-verktøy kan hjelpe elevene til å ”tenke bedre”, og konstruere kunnskap bedre, med teorier om hvordan vi kan hjelpe elevene til å skrive bedre, søkte dette kvasieksperimentet å eksemplifisere IKT-verktøy ”(…)used in mindful ways” (Salomon and Perkins 2005:2) , eller mer eksplisitt; å vise et eksempel på en forbedret skriveprosess gjennom IKT-mediert metodikk. Bruk av papirbaserte tankekart som kognitiv støtte i skriveprosessen er allment akseptert som god metodikk, noe som kommer til utrykk for eksempel i læreplanene for grunnskolen (KUF 1996 :19). Gjennom analyse av forskningslitteratur som omhandler generelle tenkeverktøy (mindtools), er slike funnet å kunne gi kognitiv støtte i ulike tankeprosesser. Skriveprosessen, slik den er beskrevet teoretisk av Bereiter and Scardamalia (1987), krever en type tankeprosess som trolig vil kunne styrkes gjennom forbedret støtte for sortering, visualisering, omorganisering og gjenfinning av informasjon. Denne indikerte forbedrede støtte utgjør grunnlaget for hovedproblemstillingen: 1. Gir bruk av elektroniske tankekart slike fordeler at et terskeltiltak der elektroniske tankekart blir implementert i skriveprosessen vil føre til signifikant forbedrede resultater når produktene (stilene) evalueres med tradisjonell metodikk? En nullhypotese er på dette grunnlag konstruert for å teste om IKT-baserte semantiske nettverk faktisk gir forbedret støtte i forhold til papirekvivalenter, slik teori kan indikere; Ho1: En vil ikke finne forskjell i gjennomsnittsscore på produktene rangert ved bruk av tradisjonelle evalueringsmetoder, mellom elever som tar i bruk elektroniske semantiske nettverk, og elever som tar i bruk papirekvivalenter. 6 Bereiter og Scardamalia peker på indikasjoner som sier at IKT-verktøy virker lovende på den måten at de kan gi proseduell støtte mer komplekse strategier i komposisjonen, og framheve visse aspekter av skriveprosessen, men de peker også på at dette trolig ikke vil ha effekt på elever hvis skrivestrategi ikke vil skape behov for en type støtte IKT-verktøy kan gi (Bereiter, Scardamalia 1987 :359). Dette gir grunn til å tro at effekten av slik forbedret støtte IKTverktøy kan gi vil variere med visse strategier i skriftlig komposisjon. Dette fører til en ny problemstilling: 2. Vil mulige fordeler elektroniske tankekart kan gi avhenge av individuelle skrivestrategier? På bakgrunn av denne problemstillingen, er følgende hypotese framsatt: Ho2: Effekten av forbedret støtte IKT-baserte tankekart kan gi, vil ikke være tydeligere hos elever med visse individuelle skrivestrategier. Det ble benyttet et utvalg informanter (n = 29) bestående av elever i en klasse ved viderekommende 1, allmennfaglig studieretning (VK1) ved en videregående skole. Elevene var rundt 16 år gamle. Undersøkelsen fokuserer på skriftlig komposisjon i norskfaget. Informantene ble tilfeldig fordelt i en eksperimentgruppe og en kontrollgruppe. Begge grupper ble tildelt den same skriveoppgaven og de samme ressurser for skrivestøtte. Variabelen som skiller kontrollgruppe og eksperimentgruppe er at skrivestøtte for eksperimentgruppen sin del besto i et ekspertkart4 i elektronisk format, mens kontrollgruppen tok utgangspunkt i en papirekvivalent (papir og blyant). Tekstene elevene produserte ble evaluert og kryssevaluert i henhold til evalueringsmetodikk fra læreverket Tekst og tanke (Halvorsen, Jemterud, Lund, Semmen, Stenstad 1991). Dette utgjør datagrunnlaget, sammen med tankekartene produsert av begge grupper, og data fra en spørreundersøkelse. Ingen av de to framsatte nullhypoteser ble forkastet på et statistisk signifikant nivå. Dette kan ha sin forlaring i det faktum at dette var et begrenset studie, både når det gjelder antallet informanter, tidsaspektet, og de føringer som ble lagt på dette studiet for å sikre et terskeltiltak i form av et scenario for implementering av IKT-verktøy det ville være realistisk å gjennomføre på tross av begrensende faktorer i en reelt læringsmiljø. Observasjonene viser på den annen side en signifikant øket interaksjon med tankekartene hos eksperimentgruppen. Dette indikerer at implementering av elektroniske tankekart bør vurderes i slike situasjoner 4 Expert skeleton map (Novak 2006). Et tankekart forberedt som skrivestøtte og utgangspunkt for videre arbeid. 7 der det er antatt at slik øket interaksjon vil gi positive effekter. Videre viser resultatene markert mindre spredning i scoren for karakter på tekstene hos eksperimentgruppen. Observasjonen kan skyldes et mindre antall deltakere i eksperimentgruppen, men kan også tyde på at den eksperimentelle tilnærmingen hadde en effekt. Et longitudinelt studie på et liknende teoretisk grunnlag, men med flere informanter og et nestet design for å styrke reliabiliteten, anbefales på bakgrunn av de funn som er gjort.en
dc.format.extent889509 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonor
dc.subjectIKTen
dc.titleA tool for mindful writing?en
dc.typeMaster thesisen


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel