Blar i Institutt for pedagogikk, religion og samfunnsfag på dokumenttype "Doctoral thesis"
Viser treff 1-12 av 12
-
Antirasisme etter Auschwitz: Didaktiske refleksjoner om Holocaust som antirasistisk verktøy i den norske skolen
(Doctoral thesis, 2022)Siden årtusenskiftet har historien om Holocaust vært en sentral del av norske skolemyndigheters beskrivelse av arbeidet mot rasisme. Denne sammenkoblingen har konkret betydd at undervisning om Holocaust er løftet frem fra ... -
Exploring intergenerational engagements and programmes in the field of early childhood education and care
(Doctoral thesis, 2023)Intergenerational interactions between young children and older adults are an important arena for learning, development, and cultural formation. Furthermore, intergenerational interactions encompass different settings, ... -
Funding classical music: A comparison of Norwegian public policy and practitioner perspectives
(Doctoral thesis, 2020)This thesis examines ways in which public funding of the classical music sector is legitimised by the Norwegian public sector and by classical music practitioners working in Norway. The thesis examines public policy documents ... -
Kollegarettleiing og endring av den kollektive kunnskapen i barnehagen
(Doctoral thesis, 2022)Formålet med avhandlinga «Kollegarettleiing og endring av den kollektive kunnskapen i barnehagen» er å utvikle djupare forståing om systematisk kollegarettleiing i gruppe som profesjonsutviklande læringsaktivitet i barnehagen, ... -
Konstruksjoner av norskhet og vestlighet i samfunnsfaget i ungdomsskolen: En postkolonial studie av muligheter for identifikasjon i samfunnsfagundervisning
(Doctoral thesis, 2022)I denne studien utforsker jeg konstruksjoner av norskhet og vestlighet i samfunnsfaget i ungdomsskolen. Med utgangspunkt i postkolonial teori setter studien søkelys på hvordan analyser av kolonial diskurs utfordrer ... -
Kva talar for ein likeverdig representasjon av praktiske og teoretiske kunnskapar i obligatorisk skulepensum? Kunnskapsteoretiske, danningsfilosofiske og utdanningssosiologiske argument.
(Doctoral thesis, 2020)Sjølv om overgangen frå bondesamfunn, via industrisamfunn til informasjons- og servicesamfunn har ført til ein stadig reduksjon av den uformelle, praktiske kunnskapsformidlinga, er det i obligatorisk skule framleis mest ... -
Mulighetsbetingelser, frihet og utviklingspotensial hos elever i den videregående skolen. En kvalitativ to-casestudie i lys av kapabilitetstilnærmingen.
(Doctoral thesis, 2020)Avhandlingen undersøker elevers opplæringstilbud i yrkesfaglige utdanningsprogram i den norske videregående skolen (Vgs.). Elevers yrkesfagopplæring er en del av enhetsskolemodellen og skal i tillegg til å fremme generelle ... -
Observasjon - en nøkkelkompetanse i barnehagelæreres utdanning og profesjon: brudd, utfordringer og potensial
(Doctoral thesis, 2020)Avhandlingen retter oppmerksomheten på temaet observasjon i barnehagelæreres utdanning og profesjon. Det er tatt utgangspunkt i hovedproblemstillingen: Hvordan fremstår betydning og bruk av observasjon i barnehagelæreres ... -
Sociocultural influences on parents’ views about mathematics education for young children
(Doctoral thesis, 2021)This thesis investigates parents’ views on mathematics education for young children at home and in Early Childhood Education and Care (ECEC) institutions in Sweden and Norway. The curricula documents for ECEC highlight the ... -
Ulikhet, likhet og mangfold. Pedagogisk ledelse og foreldreskap i kulturelt mangfoldige barnehager
(Doctoral thesis, 2022)Målet med denne studien var å få innsikt i pedagogiske lederes forståelser og konstruksjoner av kulturelt mangfold, deres rolleutøvelse som pedagogiske ledere, og hvordan minoritetsforeldre erfarer samarbeidet og møtet med ... -
Ungdom og utdanningsval: Om elevar sine opplevingar av val og overgangsprosessar
(Doctoral thesis, 2014)Kva ligg til grunn for elevane sine yrkesfaglege utdanningsval og korleis opplever elevane valprosessane dei går gjennom frå 10. klasse og gjennom det første året i den vidaregåande skulen? Med desse spørsmåla som ... -
Unveiling teachers’ reasons for choosing practical activities in mathematics teaching
(Doctoral thesis, 2011)The use of practical activities in mathematics teaching has been advocated for some time, and reports from mathematics classrooms show that teachers include a multitude of activities in the teaching of mathematics. However, ...