Blar i Institutt for pedagogikk, religion og samfunnsfag på tidsskrift "Acta Didactica Norden (ADNO)"
Viser treff 1-5 av 5
-
Elevers forståelse av motivene til de som bidro til gjennomføringen av Holocaust
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Denne artikkelen undersøker hvordan norske ungdomsskoleelever forstår motivene til de som bidro til gjennomføringen av Holocaust. Denne studien er aktuell fordi LK20 fremhever kunnskap om Holocaust som et virkemiddel til ... -
Generasjon 2.0: Mannlige lærere i kunst og håndverk
(Peer reviewed; Journal article, 2022)Menn er i mindretall som lærere i grunnskolen, denne tendensen blir forsterket i kunst- og håndverksfaget. Vi har intervjuet mannlige lærere som underviser i faget i grunnskolen, samt mannlige studenter som utdanner seg ... -
Lærarstudentar si oppleving av ei mentorordning i norsk grunnskulelærarutdanning
(Peer reviewed; Journal article, 2021)Mentorordningar, der studentar blir rettleia av ein vidarekommen student eller tilsett, har fått mykje merksemd i høgare utdanning dei siste åra. I norske styringsdokument for sektoren ligg det ei forventning til at slik ... -
Prosessdrama som estetisk læreprosess: Ein strategi for utforskande iscenesetjing av sentrale verdiområde i Fagfornyinga
(Peer reviewed; Journal article, 2021)I den overordna delen av Læreplanverket (heretter omtala Fagfornyinga) blir det poengtert at skulen skal la elevane utfalda skaparglede, engasjement og utforskartrong, og at dei skal få erfaring med å omsetja idear i ... -
Standardisering av WHO-anbefalingen for fysisk aktivitet for barn og unge og konsekvenser for praksis i norske skoler.
(Peer reviewed; Journal article, 2022)I denne artikkelen tar forfatterne opp til diskusjon Verdens helseorganisasjon (WHO) sin anbefaling for barn og unge om 60 minutter fysisk aktivt daglig, og et eksempel på hvordan denne helsebaserte anbefalingen blir innført ...