Blar i Institutt for pedagogikk, religion og samfunnsfag på forfatter "Høgheim, Sigve"
-
Do lectures matter? Exploring students’ situational interest in two learning arenas in teacher education
Høgheim, Sigve; Jenssen, Eirik S.; Federici, Roger Andre (Peer reviewed; Journal article, 2022)Motivating students to endure teacher education and enter teaching is a pressing challenge in many countries. We address this challenge by exploring the concept of situational interest (SI) in teacher education and students’ ... -
Femårig grunnskolelærerutdanning – slik studentene beskriver den
Høgheim, Sigve; Jenssen, Eirik S. (Peer reviewed; Journal article, 2022)Det er et skille mellom teori og praksis i lærerutdanningen – mellom det som skjer i undervisningen på studiet, og det som skjer i klasserommet i skolen. Dette var en av hovedutfordringene da lærerutdanningen ble reformert ... -
Måling i kvantitativ utdanningsforskning: Et instrumentelt mistak?
Høgheim, Sigve (Peer reviewed; Journal article, 2023)Til tross for at måling er en hyppig anvendt metode i kvantitativ utdanningsforskning, blir lite oppmerksomhet viet til logikken som ligger bak tallene. I denne artikkelen argumenterer jeg for at utdanningsforskning har ... -
Måling, strukturer og manglende ontologisk fundament: En respons til Kleven og Price
Høgheim, Sigve (Journal article, 2023)Som en respons til artikkelen «Måling i kvantitativ utdanningsforskning: Et instrumentelt mistak?» argumenter Kleven og Price, begge med utgangspunkt i kritisk realisme, at måling i en klassisk forstand – som oppdagelse ...