Browsing Institutt for pedagogikk, religion og samfunnsfag by Title
Now showing items 1478-1497 of 2237
-
Narrativ skriving i norsk og samfunnsfag
(Bachelor thesis, 2015-10-27)Narrativ skriving i norsk og samfunnsfag er en bacheloroppgave skrevet på grunnskolelærerutdanningen 5. – 10. klasse ved Høgskolen Stord/Haugesund. Oppgaven er knyttet til norsk, samfunnsfag og pedagogikk. Aksjonsforskning ... -
Narrative Inquiry as an Arena for (Polish) Caregivers’ Retelling and Re-experiencing of Norwegian Kindergarten A Question of Redefining the Role of Research
(Peer reviewed; Journal article, 2022)This study shows how conducting a narrative inquiry with migrant parents not only serves as a means of collecting their experiences of kindergarten services but also opens up a communicative space that allows for engagement ... -
A National Audit of Typical Secondary School Provision of Physical Education, Physical Activity and Sports in the Republic of Ireland
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Evaluating the extent of implementation and variation of typical school provision of physical education, physical activity and sports in the Republic of Ireland is a public health priority. Therefore, a national audit into ... -
Nature kindergartens: a space for children’s participation
(Peer reviewed; Journal article, 2021)Children’s right to participate has become internationally recognised and the early years are a pivotal phase for realising children’s rights. Knowledge of how young children can enact their right to participation in ... -
Naturen som arena for læring
(Bachelor thesis, 2012-06-27)Å flytta delar av opplæringa i skulen ut til skulen sine nære omgjevnadar, er inga ny tanke. Tanken har derimot djupe røter langt tilbake i pedagogikken si historie. Grunngjevinga har vert at klasserommet utanfor tilbyr ... -
Naturen som læringsarena for motorisk utvikling
(Bachelor thesis, 2017)Mitt fokus i denne bacheloroppgaven har vært personalets bruk av naturen som læringsarena for motorisk utvikling. Et mål var å se om det var store forskjeller fra ordinærbarnehage til avdelingen som kaller seg utegruppe. ... -
Naturen som læringsarena og innflytelsen av økende læringspresset i barnehagen
(Bachelor thesis, 2019) -
Naturen som terapi
(Bachelor thesis, 2019) -
Naturens påvirkning på barns psykiske helse
(Bachelor thesis, 2020) -
Naturens rolle innenfor finmotorikk og andre motoriske sammenhenger
(Bachelor thesis, 2022) -
Naturfaglig utforsking i barnehagen
(Bachelor thesis, 2022)This bachelor thesis addresses questions aimed at how kindergarten teachers work with scientific exploration, in the form of facilitating the physical environment within the kindergarten's fences. By focusing on this, I ... -
Naturfaglige samtaler sammen med barn
(Bachelor thesis, 2017)I mitt forskningsarbeid hadde jeg et ønske om å undersøke nærmere hvordan barnehagepersonalet responderte og eventuelt jobbet videre med de naturfaglige innspillene og samtalene som barn kommer med. Problemstillingen jeg ... -
Naturlekeplass som en arena for lek, læring og utvikling
(Bachelor thesis, 2022) -
Naturmiljøet som leikeplass for barna
(Bachelor thesis, 2018) -
Naturopplevelsers betydning for barns psykiske helse
(Bachelor thesis, 2019) -
Naturopplevingar i ein friluftsbarnehage sett frå barns perspektiv
(Bachelor thesis, 2023) -
«Nå er det nok!» Det mulige dannelsespotensialet i komparativ analyse av kvinnefrigjøring i to litterære verk
(Master thesis, 2018)Forskning viser økte tendenser til selvrapporterte symptomer på depresjon blant norske tenåringer, spesielt jenter. Denne masteravhandlingen tar utgangspunkt i Wolfgang Klafkis teori om kategorial dannelse og undersøker ... -
Når 1 + 1 blir større enn 2. Leseundervisning og utvikling av leseforståelse i det kombinerte klasserommet.
(Master thesis, 2015-05-23)Hva kan skje om lærere og elever bruker nettbaserte læringsplattformer som støtte i leseundervisningen? Dette spørsmålet var utgangspunktet mitt for arbeidet med denne masteravhandlingen. Lesing blir av mange oppfattet som ...