Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorTindeland, Silje
dc.date.accessioned2013-09-03T08:59:45Z
dc.date.available2013-09-03T08:59:45Z
dc.date.issued2013-09-03
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/152217
dc.description.abstractForsknings- og Utviklingsarbeidet hadde som mål å fokusere på elevenes deltagelse i matematikkundervisningen, og undersøke hvordan klassemiljøet påvirket læringsmiljøet, og kunne være en påvirkende faktor for elevenes deltagelse. Problemstillingen ble utformet slik: Hva karakteriserer elevenes deltagelse i matematikkundervisningen, og på hvilken måte kan klassemiljøet virke inn på deltagelsen i undervisningen? Teorien er inndelt i et faglig didaktisk utgangspunkt, forskning innen deltagelse, matematikkdidaktikk og klasse- og læringsmiljø. I drøftingen er inndelingen utarbeidet fra det teoretiske utgangspunktet, med tre hoveddeler av temaene: matematikkundervisningen, deltagelse i undervisningen og klasse- og læringsmiljøet. Jeg har tatt i bruk observasjon og intervju som kvalitative forskningsmetoder. Utvalget var en 10. Klasse og deres matematikklærer, der fire av elevene også stilte som informanter til intervju. Dataene ble samlet inn under deler av en praksisperiode på tre uker. Resultatene fra forskningsarbeidet tilsier at skille mellom klassemiljø og læringsmiljø kan være stort, og at klassemiljøet ikke nødvendigvis trenger å påvirke deltagelsen til elevene. Matematikklæreren fokuserer på relasjonsbygging og trygghet som langtidstiltak for å fremme et godt læringsmiljø, og skape deltagende elever i matematikkundervisningen. Alle elevene blir gjort synlige i undervisningen ved at læreren ikke fokuserer på håndsopprekning, men heller å skape deltagende elever ved å stille dem direkte spørsmål.no_NO
dc.language.isonobno_NO
dc.titleDeltagelse i matematikkundervisningenno_NO
dc.typeBachelor thesisno_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel