Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorAndersen, Gro Røhne
dc.date.accessioned2013-08-30T09:53:56Z
dc.date.available2013-08-30T09:53:56Z
dc.date.issued2013-08-30
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/152211
dc.description.abstractLæreplanverket Kunnskapsløftet (LK06) har fem grunnleggende ferdigheter som er implementert i de kompetansemålene i de ulike fagene. Lesing er en av disse ferdighetene. Lesing er en sammensatt kompetanse og består av ulike mestringsnivå som å finne informasjon, tolke og forstå tekster, og å reflektere og vurdere teksters innhold og form. Dette stiller krav til læreren om å være en god leselærer i sine fag. Denne bacheloroppgaven handler om den andre leseopplæringa, det vil si å lese for å lære, der jeg ser nærmere på lærerens rolle for å utvikle kompetente lesere på ungdomstrinnet. Jeg ser særlig på de kunnskaper og holdninger lærerne har til lesing, lesekompetanse og det å være leselærere. Teorigrunnlaget i oppgaven tar utgangspunkt i kognitiv konstruktivistisk og sosiokulturell tilnærming til lesing og lesedidaktikk. Sentrale forskere som jeg refererer til er Bråten (2007), Roe (2011), Andreassen (2009) og Anmarkrud (2007) for å nevne noen. Det metodiske i oppgaven er både av kvantitativ og kvalitativ art. Gjennom en spørreundersøkelse av det pedagogiske personale på en ungdomsskole forsøker jeg å finne svar på hvilke kunnskaper og holdninger de har til lesing og lesekompetanse. Den kvalitative undersøkelsen består av dybdeintervju av tre av lærerne fra den samme skolen. Dybdeintervjuene skulle gi et utdypende bilde på det som kom fram i spørreundersøkelsen. Hovedkonklusjonene er at det er relativt stor forskjell mellom holdninger og handlinger når det gjelder lærernes lesekompetanse. Lærerne har holdninger som samsvarer med det som leseforskere betegner som gode pedagogiske prinsipp for leseopplæring. Stikkord her er aktivt å bruke forkunnskaper, modellere hvordan lesestrategier skal brukes og benytte dialog med medelever og lærere i leseprosessen. I tillegg er det viktig at leseopplæringa foregår som en kontinuerlig prosess som må inngå i alle fag. Til slutt er det et poeng at andre fagtekster enn de som står i læreboka, må knyttes inn i skolehverdagen for blant annet å øke motivasjonen til elevene.no_NO
dc.language.isonobno_NO
dc.titleHvordan utvikle kompetente lesere på ungdomstrinnet?no_NO
dc.typeBachelor thesisno_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel