Show simple item record

dc.contributor.authorBreitve, Helene Haraldseid
dc.contributor.authorSandslett, Susanne
dc.date.accessioned2013-08-29T14:15:14Z
dc.date.available2013-08-29T14:15:14Z
dc.date.issued2013-08-29
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/152201
dc.description.abstractI vårt forskningsarbeid ønsket vi å finne ut hvordan tilpasset opplæring blir praktisert i skolen. For å begrense oppgaven vår valgte vi å konsentrere oss om tilpasset opplæring i begynneropplæring i lesing og skriving. Vår problemstilling ble som følger: «Hva er viktig i begynneropplæringen, og hvordan velger lærerne å tilpasse lese- og skriveopplæringen til elevene i begynneropplæringen?». Begynneropplæringen er sentral og avgjørende for den videre utviklingen, derfor ønsket vi å fordype oss i dette tema. Vi har delt vår teoridel inn i tre hoveddeler; tilpasset opplæring, begynneropplæring i lesing og skriving og kartlegging. Før vi gjennomførte vår undersøkelse så vi ikke på kartlegging som en så sentral faktor. Vi har derfor endret mye av vårt teoretiske grunnlag gjennom hele prosessen, som følge av de forskningsresultatene som kom frem. Den mest sentrale litteraturen vi har tatt i bruk er; «Elevenes verden» av Imsen, «Lese, lære lykkes» av Molander og Skauge, «Skrive på PC – lære å lese!» av Trageton, «La stå! Læring – på veien mot den profesjonelle lærer» av Svanberg og Wille, «Spesialundervisning og ordinær opplæring – hva er spesial undervisning og hva er ordinær opplæring?» av Lindbäck og Strandkleiv. For å kunne svare på problemstillingen vår brukte vi kvalitativ forskningsmetode. Vi observerte fire lærere i klasserommet og intervjuet dem etterpå. Vi har halvstrukturert intervju, og var åpne for oppfølgingsspørsmål underveis. Gjennom vårt FoU arbeid har vi funnet ut at relasjon mellom lærer og elev, struktur i opplæringen, foreldresamarbeid og kartlegging er fire viktige momenter i begynneropplæringen. For å kunne tilpasse opplæringen til elevene må en vite hvilke forutsetninger de ulike elevene har. Dette kan en finne ut ved hjelp av ulike kartleggingsverktøy. Elevene er avhengig av en strukturert opplæring, og at foreldrene deltar i opplæringen. I følge opplæringsloven (2002) har alle elever rett på et godt fysisk og psykososialt miljø, og i vår FoU arbeid kom det fram at lærerne legger stor vekt på å bygge opp relasjoner for å skape trygghet hos elevene. Lærerne bruker ulike metoder for å tilpasse lese- og skriveopplæringen til elevene i begynneropplæringen. I tillegg til å bruke ulike metoder velger lærerne å differensiere undervisningen med nivådelte grupper og oppgaver.no_NO
dc.language.isonobno_NO
dc.titleTilpasset opplæring i begynneropplæringno_NO
dc.typeBachelor thesisno_NO


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record