Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorSundgot, Heidi Nordbø
dc.date.accessioned2012-06-27T07:39:14Z
dc.date.available2012-06-27T07:39:14Z
dc.date.issued2012-06-27
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/152179
dc.description.abstractI denne oppgaven har jeg tatt for meg dette med IKT i skolen, ut i fra problemstillingen: ”Lykkes vi (som lærere) med IKT i skolen?”. Det vil med andre ord si at fokuset ligger på læreren og ikke elevene, og av den grunn er det vil også oppgaven i hovedsak omhandle dette perspektivet. Gjennom min kvantitative studie blir det drøftet ulike sider av saken, og også tilstanden ute i skolene i dag, i lys av teori som er knytte opp til blant annet Monitor-undersøkelsen fra 2011, men også forskjellig litteratur fra Ola Erstad med flere. Det som blant annet kommer fram i min studie er at spriket mellom skolene er stort. På den ene siden har du godt utviklede skoler, som fokuserer veldig på bruk av IKT i undervisning, uti fra et pedagogisk ståsted, men du på andre siden har skoler som kanskje gjerne vil, men verken har ressurser eller materiell til det. Når det gjelder hvordan en stiller seg til lærernes digitale kompetanse, ser en også her at dette er svært varierende, men at det også her er mye opp til hvordan skolen er utrustet, både i form av skoleledelse, men også utstyrsmessig. Grunntråden blir at mange av lærerne ønsker seg bedre digital kompetanse, slik at de står bedre utrystet, men da er de også avhengige av at skolen er med på å legge til rette for akkurat dette. Arbeid med faget vil også være viktig, ettersom digitale ferdigheter er en av de grunnleggende ferdighetene for elevene som skal inngå i alle fag. Derfor vil det da også være naturlig at en retter fokuset mot integrering av IKT i enkeltfag, som for eksempel matematikk, og at en her kan arbeide ut i fra flere digitale læringsressurser og programvarer som kan bidra til økt forståelse av faget for elevene. En kan uten tvil konstatere at det finnes et hav av muligheter når det komme til bruk av teknologi knytte opp mot læring, men før dette skal bli en realistisk hverdag for både elevene og oss som lærere, er det flere momenter som må på plass. Lærernes digitale kompetanse er en ting, skolens ressurser er en annen, men vi må også nøye evaluere nytteverdien av IKT-bruken. Det å ha god digital kompetanse involverer å kunne vurdere når det er hensiktmessig å bruke IKT, men også det å kunne vurdere når det ikke er det.no_NO
dc.language.isonobno_NO
dc.subjectPedagogikkno_NO
dc.subjectElevkunnskapno_NO
dc.titleLykkes vi (som lærere) med IKT i skolen?no_NO
dc.typeBachelor thesisno_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel