Browsing Fakultet for lærarutdanning, kultur og idrett / Faculty of Education, Arts and Sports by Subject "fagfornyelsen"
Now showing items 1-6 of 6
-
Bærekraftig utvikling som tverrfaglig tema i kroppsøvingsfaget - En kvalitativ studie av kroppsøvingslæreres erfaringer omkring bærekraftig utvikling som tverrfaglig tema i kroppsøvingsfaget
(Master thesis, 2022)Med ny overordnet del av læreplanen [LK20] som følge av fagfornyelsen skulle tre tverrfaglige temaer implementeres i den norske skolen. Bærekraftig utvikling var ett av disse og ble en del av fagfornyelsen da temaet kom ... -
Danningsaspektet i LK06 og LK20 – En dokumentanalyse
(Master thesis, 2022)Vi har begge vært opptatt av danning gjennom utdanningen vår, noe som er litt av bakgrunnen for valg av tema og problemstilling. Danning er et bredt begrep, og med innføringen av den nye læreplanen ønsket vi å se på hvordan ... -
Hvordan kommer lærerens støtte for læring til uttrykk gjennom klasseromssamtalen
(Peer reviewed; Journal article, 2020)I denne artikkelen ser vi nærmere på hvordan lærerens støtte kommer til uttrykk gjennom klasseromssamtalen, sett i lys av elevrollen slik denne skildres i fagfornyelsen. Studien har en kvalitativ tilnærming basert på ... -
Moralsk mangfold, oppvekst og livstolkning – et evolusjonspsykologisk perspektiv
(Chapter, 2020)In this article, I discuss the challenges of moral diversity in Norwegian public school from the perspective of Jonathan Haidt’s moral foundations theory. I take my cue from Haidt’s distinction between individualistic and ... -
Perspektiv på djupnelæring: ein analyse av korleis djupnelæringsomgrepet blir brukt i ein sentral mediedebatt før fagfornyinga
(Master thesis, 2020)I denne undersøkinga har eg undersøkt omgrepet djupnelæring i fagfornyingskonteksten og vist korleis dette blir forstått på ulikt vis av personar med makt og innflyting innanfor skule og utdanning. Datagrunnlaget består ... -
Vegen fra det gamle til det nye – En kvalitativ studie om hvordan kroppsøvingslæreres forståelser av bærekraftig utvikling formes
(Master thesis, 2022)Etter innføringen av Læreplanverket for kunnskapsløftet 2020 (LK20), er bærekraftig utvikling blitt et tverrfaglig tema i skolen (Kunnskapsdepartementet, 2019a, s. 3). LK20 beskriver bærekraftig utvikling (BU) i kroppsøvingsfaget ...