Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorAgerup, Siril Hegen
dc.contributor.authorBlikeng, Lisa Schei
dc.date.accessioned2013-10-29T14:01:33Z
dc.date.available2013-10-29T14:01:33Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/152073
dc.description.abstractElektriske biler blir sett på som en utfordring i forbindelse med brann. På grunn av økningen av elbiler på veiene vil det med tiden oppstå flere branner som involverer disse kjøretøyene. Det finnes mange ubesvarte spørsmål rundt hva som skjer dersom en elektrisk bil brenner, og spesielt brannvesenet gir uttrykk for manglende kunnskap innen dette feltet. Som en del av prosjektet har det blitt innhentet informasjon om elektriske biler; forskjellige batterityper, tidligere branner, tidligere utførte brannforsøk, brannvesenets rutiner og diverse rapporter. Det overordnede målet med denne oppgaven var å finne ut hvordan en brann i en elektrisk bil utvikler seg ved å utføre et fullskala brannforsøk. De nyeste elbilene har store batteripakker med litium-ion battericeller der cellekjemien varierer i forskjellige batterityper. I brannforsøket ble det benyttet en Peugeot iOn (2012 modell) med cellekjemien litium-ion magnesiumoksid. Denne cellekjemien blir sett på som en av de tryggeste brukt i moderne elbiler. Det ble valgt å teste verst tenkelig scenario under forsøket, brann i batteripakken. Dette ble gjort ved å bruke en ekstern varmekilde. Forsøksbilen fikk brenne helt ut da det var ønskelig å observere et fullstendig hendelsesforløp ved brann i en elbil. Temperaturmålinger som ble gjort under brannforsøket viser høyere temperaturer på blant annet undersiden og den høyre siden av elbilen sammenliknet med tidligere utført forsøk med vanlig bensinbil. Dette er på grunn av varmen som utvikles fra batteripakken. Ved brann i elektrisk bil bør batteripakken brenne helt opp for å hindre re-antennelse. Observasjoner gjort under brannforsøket ga inntrykk av at brannen ikke utgjorde noen større fare for omgivelsene enn en brann i en vanlig bensin- eller dieselbil. Det vil i alle bilbranner være en risiko for lufttrykkeksplosjoner fra airbager og dekk. I denne elbilbrannen oppstod det ingen eksplosjonsartet brann eller høye flammesøyler. Fra batteripakken ble det observert brennende elektrolytt og lysglimt fra brennende metaller i katoden. En elektrisk bil har en krets med stor spenning og strøm og er dette skiller den fra en vanlig bil. Ved en ulykke kan dette by på problemer for redningsmannskaper dersom de ikke vet hvor de forskjellige elbilenes klippesoner er lokalisert. Det er utarbeidet forslag til prosedyrer, men det anbefales at det lages et felles system for redningsetater med nødvendig informasjon om hver enkelt type elektriske bil for å effektivisere slokke- og redningsarbeidet.no_NO
dc.language.isonobno_NO
dc.subjectIngeniørno_NO
dc.subjectBrannno_NO
dc.titleBrann i elektrisk bilno_NO
dc.typeBachelor thesisno_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel