Den maritime næringens tilnærminger til design av CO2-skip
dc.contributor.author | Losnegård, Gaute | |
dc.date.accessioned | 2011-07-12T08:25:39Z | |
dc.date.available | 2011-07-12T08:25:39Z | |
dc.date.issued | 2011 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/151930 | |
dc.description.abstract | Problemstillingen for denne oppgaven var ”Hvilke tilnærminger har den maritime næringen til design av CO2-skip?”. For å finne svar på dette ble rapporter analysert og sammenlignet. Skip kan brukes til frakt av CO2 fra fangst- til lagringsstedet. Kildene kan være for eksempel kullkraftverk, stålverk eller petrokjemiske anlegg. Man kan bruke gamle hydrokarbonreservoarer til lagring. Per dags dato finnes det kun små skip som frakter CO2-gass, men skip til bruk i storskalatransport er under utvikling. Disse har få fellestrekk med eksisterende skip som frakter denne typen gass. Prosjektene er en ”mellomting ” mellom dem og skipene som i dag blir brukt til frakt av LPG/LNG. En direkte oppskalering av dagens CO2-skip ville fungert dårlig da dette gir for tunge lastetanker. Dermed er man nødt til å la seg inspirere av LPG-/LNG-skipenes design. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.subject | Nautikk | en_US |
dc.title | Den maritime næringens tilnærminger til design av CO2-skip | en_US |
dc.type | Bachelor thesis | en_US |