• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Høgskulen på Vestlandet
  • Fakultet for økonomi og samfunnsvitskap / Faculty of Business Administration and Social Sciences
  • Institutt for økonomi og administrasjon
  • View Item
  •   Home
  • Høgskulen på Vestlandet
  • Fakultet for økonomi og samfunnsvitskap / Faculty of Business Administration and Social Sciences
  • Institutt for økonomi og administrasjon
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Motivasjon i en endringsprosess

Eikemo, Gro-Mette Rønning
Bachelor thesis
Thumbnail
View/Open
eikemo.pdf (824.7Kb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/151799
Date
2010
Metadata
Show full item record
Collections
  • Institutt for økonomi og administrasjon [1034]
Abstract
I dagens samfunn er det en nødvendighet for mange organisasjoner å foreta endringsprosesser for å kunne henge med i konkurransen. En endringsprosess vil ha innvirkning på de ansatte og i den forbindelse har jeg valgt å belyse problemstillingen: «Hvordan vil endringsprosessen «Nye Gyda» virke på motivasjonen til de ansatte?». Jeg har brukt teorier om motivasjon for å finne ut hva som motiverer de ansatte til å gjøre en innsats i en organisasjon. Jeg har også brukt teori om endringer for å klare å sette dette i riktig sammenheng. Som metode valgte jeg å bruke kvalitative intervjuer. Jeg hadde seks informanter som er ansatt på plattformen Gyda.

Jeg har konkludert med at når det gjelder utfordringer, variasjon i arbeidsoppgaver og ansvar så har organisasjonen vært god på det og det vil kunne virke positivt inn på de ansattes motivasjon. Det samme kan vi si om karriereutviklingsplanene som den enkelte ansatte får. Dette oppfattes som et godt tiltak og kan også virke positivt inn på motivasjonen. Når det gjelder å gi de ansatte anerkjennelse for arbeidet de utfører har det ikke vært noen endring i løpet av endringsprosessen. Dette har imidlertid driftsleder alltid vært god på og det vil være positivt for motivasjonen. Øverste ledelse må bli bedre på dette.

De ansatte har følt at det har forekommet forskjellsbehandling i løpet av endringsprosessen. Ledelsen har heller ikke vært til stede på den måten de bør under en slik prosess. Signalene som er sendt ut har til tider vært negative og informasjon har endret seg for hurtig til at de ansatte klarer å holde seg oppdatert. Delmålene som er satt blir oppfattet som uakseptable av noen, fordi mål som går på hele plattformen, vil virke inn på individuell bonus. Det er også stor enighet om at måten å nå hovedmålene på ikke er den måten det nå gjennomføres på. Noen føler at sikkerheten ikke blir ivaretatt når bemanningen går ned og det vil ta lenger tid å utføre tilfredsstillende arbeid. Når det gjelder ledelsen sin måte å takle motstand på så har den vært dårlig. Alle disse faktorene vil kunne virke inn på de ansattes motivasjon på en negativ måte.

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit