Evaluering av slokkesystemer for mellomstore maskinrom på skip
Abstract
I henhold til forskrifter fra miljøverndepartementet skal alle Halon installasjoner være byttet ut innen 01. januar 2004. I den forbindelse må Knutsen OAS Shipping AS installere nye slukkesystemer på flere av sine kjemikalietankere. Denne rapporten som beskriver alternative slukkemidler, fordeler og ulemper, kan danne et grunnlag når rederiet skal ta en avgjørelse om hvilket alternativt slukkesystem som egner seg best til bruk i mellomstore maskinrom.
Rapporten starter med en grovanalyse for å gi en oversikt over hvor i maskinrommet en brann kan starte og hva årsaken til denne uønskede hendelsen er. Videre er slukkemidlene rederiet ønsket å se nærmere på beskrevet. De ble diskutert opp imot kriterier, basert på rederiets mål for slukkesystem til bruk i maskinrom. Disse kriteriene er lover, personsikkerhet, slukkeegenskaper, miljø, plassbehov, tilgjengelighet, skader og rengjøring, samt kostnader.
Enkelte av slokkesystemene tilfredsstilte ikke kravene, og ble dermed utelukket. Slukkesystemene som sto igjen for videre analyse ble da den inerte gassen Inergen og skumsystemet HotFoam. Begge slukkesystemene er velegnet til bruk i mellomstore maskinrom, og for å avgjøre hvilket alternativ som er best, ble det drøftet fordeler og ulemper. Det ble konkludert med at HotFoam var det best egnede slukkemidlet til bruk i mellomstore maskinrom på skip, da det er personsikkert, har kjølende effekt og kan løses ut flere ganger.