Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorHauge, Eilen
dc.contributor.authorStange, Hilde
dc.contributor.authorVikre, Siv Karin
dc.date.accessioned2008-10-23T11:03:36Z
dc.date.issued2004
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/151598
dc.description.abstractTema for denne prosjektoppgaven er kvalitetskostnader med fokus på kartlegging, måling og reduksjon av slike. Litteraturen skisserer ulike kilder til kvalitetskostnader. En vanlig metode er å dele dem inn i kategorier som omhandler; forebyggende, inspeksjons og interne / eksterne feilkostnader. Prosjektgruppen har valgt å se litt vekk fra denne metoden, og heller bruke en modell hvor inndelingen av kvalitetsavvik skjer etter hvor i prosessen de oppstår. Dette gir et oversiktelig bilde av hvilke prosesser som har de høyeste kostnadene. For å måle kvalitetskostnader ble et registreringsskjema med avkrysning for avdeling og inndeling etter prosess benyttet i bedriften over en åtte ukers periode. Registreringsskjemaet inneholder de kvalitetskostnadene de ansatte selv mener forekommer hyppigst. Disse ble valgt ut i samarbeid med ansatte etter intervjuer og idèdugnadsmøter. For å kunne viderebehandle kostnadene i registreringsskjemaet har prosjektgruppen benyttet analyseverktøyet til firmaet More Communication. Programmet gir mulighet for uthenting av statistikk over kostnadene totalt og avdelingsvis. I tillegg har prosjektgruppen laget egne grafer i Excel, som gir en oversikt over hvor ofte de ulike hendelsene har opptrådt og kostnadene de har medført i løpet av registreringsperioden. Kvalitetskostnadene ble målt til totalt kr 178.500 i perioden, noe som tilsvarer 1,7 % av omsetningen i Odd Hansen AS. Vurdert ut i fra aktuell litteratur og viten på området er det grunn til å anta at resultatet er noe lavt. Dette kan ha bakgrunn i flere faktorer, som for eksempel: • Bedriften har gode rutiner for arbeidet • Registreringen har foregått over en kort periode • Det kan ha forekommet underrapportering • Undersøkelsen er foretatt i en periode med lav aktivitet Etter endt registreringsperiode ønsket prosjektgruppen å måle de ansattes deltakelse i registreringen, samt undersøke om bevisstheten på kvalitetskostnader hadde økt i organisasjonen. Det ble gjennomført en anonym spørreundersøkelse der prosjektgruppen også var ute etter forslag fra ansatte om eventuelt hvor og på hvilken måte forbedringer kunne utføres. Avslutningsvis i oppgaven har prosjektgruppen fremmet en oversikt over mulige forbedringsforslag som bedriften Odd Hansen AS kan være tjent med. Det er fra prosjektgruppens ståsted viktig at bedriften tar tak i kvalitetskostnadene og gjør noe aktivt for å redusere kostnadene.en
dc.format.extent1614175 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonoren
dc.subjectHMSen
dc.subjectIngeniøren
dc.titleKartlegging og måling av kvalitetskostnader i bygge- og trelastfirmaet Odd Hansen ASen
dc.typeBachelor thesisen


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel