Kartlegging og måling av kvalitetskostnader i bygge- og trelastfirmaet Odd Hansen AS
Abstract
Tema for denne prosjektoppgaven er kvalitetskostnader med fokus på kartlegging, måling og reduksjon av slike.
Litteraturen skisserer ulike kilder til kvalitetskostnader. En vanlig metode er å dele dem inn i kategorier som omhandler; forebyggende, inspeksjons og interne / eksterne feilkostnader. Prosjektgruppen har valgt å se litt vekk fra denne metoden, og heller bruke en modell hvor inndelingen av kvalitetsavvik skjer etter hvor i prosessen de oppstår. Dette gir et oversiktelig bilde av hvilke prosesser som har de høyeste kostnadene.
For å måle kvalitetskostnader ble et registreringsskjema med avkrysning for avdeling og inndeling etter prosess benyttet i bedriften over en åtte ukers periode. Registreringsskjemaet inneholder de kvalitetskostnadene de ansatte selv mener forekommer hyppigst. Disse ble valgt ut i samarbeid med ansatte etter intervjuer og idèdugnadsmøter.
For å kunne viderebehandle kostnadene i registreringsskjemaet har prosjektgruppen benyttet analyseverktøyet til firmaet More Communication. Programmet gir mulighet for uthenting av statistikk over kostnadene totalt og avdelingsvis. I tillegg har prosjektgruppen laget egne grafer i Excel, som gir en oversikt over hvor ofte de ulike hendelsene har opptrådt og kostnadene de har medført i løpet av registreringsperioden.
Kvalitetskostnadene ble målt til totalt kr 178.500 i perioden, noe som tilsvarer 1,7 % av omsetningen i Odd Hansen AS. Vurdert ut i fra aktuell litteratur og viten på området er det grunn til å anta at resultatet er noe lavt. Dette kan ha bakgrunn i flere faktorer, som for eksempel:
• Bedriften har gode rutiner for arbeidet
• Registreringen har foregått over en kort periode
• Det kan ha forekommet underrapportering
• Undersøkelsen er foretatt i en periode med lav aktivitet
Etter endt registreringsperiode ønsket prosjektgruppen å måle de ansattes deltakelse i registreringen, samt undersøke om bevisstheten på kvalitetskostnader hadde økt i organisasjonen. Det ble gjennomført en anonym spørreundersøkelse der prosjektgruppen også var ute etter forslag fra ansatte om eventuelt hvor og på hvilken måte forbedringer kunne utføres.
Avslutningsvis i oppgaven har prosjektgruppen fremmet en oversikt over mulige forbedringsforslag som bedriften Odd Hansen AS kan være tjent med. Det er fra prosjektgruppens ståsted viktig at bedriften tar tak i kvalitetskostnadene og gjør noe aktivt for å redusere kostnadene.