Kartlegging og måling av kvalitetskostnader i bygge- og trelastfirmaet Odd Hansen AS
Bachelor thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/151598Utgivelsesdato
2004Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Tema for denne prosjektoppgaven er kvalitetskostnader med fokus på kartlegging, måling og reduksjon av slike.
Litteraturen skisserer ulike kilder til kvalitetskostnader. En vanlig metode er å dele dem inn i kategorier som omhandler; forebyggende, inspeksjons og interne / eksterne feilkostnader. Prosjektgruppen har valgt å se litt vekk fra denne metoden, og heller bruke en modell hvor inndelingen av kvalitetsavvik skjer etter hvor i prosessen de oppstår. Dette gir et oversiktelig bilde av hvilke prosesser som har de høyeste kostnadene.
For å måle kvalitetskostnader ble et registreringsskjema med avkrysning for avdeling og inndeling etter prosess benyttet i bedriften over en åtte ukers periode. Registreringsskjemaet inneholder de kvalitetskostnadene de ansatte selv mener forekommer hyppigst. Disse ble valgt ut i samarbeid med ansatte etter intervjuer og idèdugnadsmøter.
For å kunne viderebehandle kostnadene i registreringsskjemaet har prosjektgruppen benyttet analyseverktøyet til firmaet More Communication. Programmet gir mulighet for uthenting av statistikk over kostnadene totalt og avdelingsvis. I tillegg har prosjektgruppen laget egne grafer i Excel, som gir en oversikt over hvor ofte de ulike hendelsene har opptrådt og kostnadene de har medført i løpet av registreringsperioden.
Kvalitetskostnadene ble målt til totalt kr 178.500 i perioden, noe som tilsvarer 1,7 % av omsetningen i Odd Hansen AS. Vurdert ut i fra aktuell litteratur og viten på området er det grunn til å anta at resultatet er noe lavt. Dette kan ha bakgrunn i flere faktorer, som for eksempel:
• Bedriften har gode rutiner for arbeidet
• Registreringen har foregått over en kort periode
• Det kan ha forekommet underrapportering
• Undersøkelsen er foretatt i en periode med lav aktivitet
Etter endt registreringsperiode ønsket prosjektgruppen å måle de ansattes deltakelse i registreringen, samt undersøke om bevisstheten på kvalitetskostnader hadde økt i organisasjonen. Det ble gjennomført en anonym spørreundersøkelse der prosjektgruppen også var ute etter forslag fra ansatte om eventuelt hvor og på hvilken måte forbedringer kunne utføres.
Avslutningsvis i oppgaven har prosjektgruppen fremmet en oversikt over mulige forbedringsforslag som bedriften Odd Hansen AS kan være tjent med. Det er fra prosjektgruppens ståsted viktig at bedriften tar tak i kvalitetskostnadene og gjør noe aktivt for å redusere kostnadene.