Analyse av personsikkerheten ved brann i Pakkeriet ved Larvik Mølle
Bachelor thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/151534Utgivelsesdato
2009Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Oppgaven er gjort for Norconsult AS i Larvik, og omhandler et prosjekt i regi av Riksantikvaren som en del av et nasjonalt prosjekt for verdiskapning og bevaring av kulturmnner.
Hensikten med denne oppgaven har vært å gjøre en vurdering av personsikkerheten ved Pakkeriet i Larvik Mølle ved en eventuell bann. Mølla er et gammelt kulturminne som skal endre bruksområde til næringsvirksomhet, noe som i dag har blitt en vanlig problemstilling vedrørende personsikkerhet ved brann for gamle byggverk. Pakkeriet er et problematisk bygg med tanke på rømning grunnet både bruken og materialene i byggverket. Det er derfor valgt å utføre branntekniske analyser for rømning og brannspredning for deretter å sammenligne resultatene og vudere rømningsforholdene. Hovedrapporten er en oppsummering fra en fullstendig risikoanalyse i henhold til veiledning gitt av Statens Bygningstekniske Eat, som er vedlagt i rapporten.
For å utføre analysen av personsikkerheten ble det valgt å benytte dataverktøyene Simulex og FDS, samt håndberegninger. Gitte bygningstegninger samt beregninger etter ulike standarder har vært lagt til grunn for valg av inndata i analyseverktøyen med tanke på branner og bygningsforhold. De ulike gjennomførte simuleringer har blitt valgt ut i fra pålitelighetsstatistikker for aktive brannvernstiltak satt opp i e hendelsestre.
Resultatene fra analysene ble sammenlignet opp mot anerkjente akseptkriterier for personers tåle‐grense under rømning. Dette for å avgjøre om angitte personantall for Pakkeriet vil være akseptable for forsvarlig rømning ved brann. Rapporten konkluderer med et forslag til dimensjonerende personantall for Pakkeriet og nødvendig rømningstid for disse, samt tiden som er tilgjengelig for rømning på bakgrunn av ulike brannforløp.
Denne rapporten kan legges til grunn for tilsvarende analyser og vurderinger av lignende bygg i fremtiden, da det ofte vil forekomme de samme problemstillingene.