dc.contributor.author | Opheim, Hildegunn | |
dc.contributor.author | Thorsen, Kent-Henning Gismervik | |
dc.date.accessioned | 2008-07-07T07:27:46Z | |
dc.date.issued | 2008 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/151476 | |
dc.description.abstract | Temaet for denne oppgaven er hvorfor det skjer så mange ulykker med pendelferger.
Det skulle fokuseres på årsaker knyttet til det tekniske systemet. Sjøfartsdirektoratet ønsket at hovedfokuset i rapporten skulle være på designet på nye avanserte manøvreringssystemer, da det har vært snakk om at disse kunne være en kilde til operatørfeil.
Årsaksforhold i forbindelse med grunnstøtinger, kontaktskader og kollisjoner ble i første omgang kartlagt for å synliggjøre problemområder.
For å kartlegge årsaksforholdene ble det benyttet tre metoder:
1. Gjennomgang av ”grønnsaker” ved Sjøfartsdirektoratet
2. Intervju med fagpersonell, rederier og skipsførere
3. Observasjon på fire pendelferger
Den innsamlede informasjonen ble gjennomgått og systematisert.
Direkte årsaker | en |
dc.format.extent | 824119 bytes | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.subject | Sikkerhet | en |
dc.subject | HMS | en |
dc.subject | Ingeniør | |
dc.title | Hvorfor skjer det så mange ulykker med pendelferger? | en |
dc.type | Bachelor thesis | en |