dc.description.abstract | Tema for paperet er organisasjons- og ledelsesstudier innenfor høyere utdanning som kvalifiseringsarenaer for profesjonell utvikling. Læreprosesser og læringsutbytte med sikte på profesjonell utvikling drøftes med referanse til kunnskapsformer, overflate- og dybdelæring som læringsteoretisk rammeverk. Det argumenteres for at praktisk erfaringskunnskap representerer et undervurdert aktivum som motvirker at læreprosesser i organisasjons- og ledelsesfag får en teoretisk ”slagside” mot overflatelæring, og dermed i begrenset grad bidrar til profesjonell utvikling. Læringsutbytte, i form av profesjonell utvikling, fordrer dybdelæring hvor tilført teoretisk påstandskunnskap relateres til praktisk erfaringskunnskap, som igjen fordrer kontekstuell forståelse som basis for utvikling av profesjonelt skjønn og reflektert lederatferd. Implikasjoner for organisasjons- og ledelsesstudier som kvalifiseringsarenaer for profesjonell utvikling konkretiseres og drøftes. | no_NO |