dc.description.abstract | I dette dokumentet omhandles en studie av iverksetting av Kvalitetsreformen
(Stortingsmelding 27 2001-2002) innenfor høyere norsk utdanning. En longitudinell
casestudie av iverksettingsprosesser i tre observasjonsenheter innenfor en mellomstor
høgskole danner basis for forskningsprosjektet. Følgende forskningsspørsmål ligger til grunn
for studien:
1) Hvordan har faglig frontpersonale opplevd organisatoriske iverksettingsprosesser knyttet til
reformen?
2) Hvordan har faglig frontpersonale opplevd ledelse av prosessene?
Når det gjelder analyse av organisatoriske iverksettingsprosesser, er fokus på iverksetting av
faglig-pedagogiske intensjoner og føringer i reformen sammenlignet med administrative
endringer. Det legges til grunn en analysestruktur som tar utgangspunkt i innholdet i
reformen, kontekstuelle forhold, organisatoriske iverksettingsprosesser, og resultater av
reformen.
Når det gjelder analyse av ledelse av iverksettingsprosessene, legges fire ulike typer
ledelsesintervensjoner til grunn: ”top-down” -, teknisk-administrative -, læringsorienterte -, og
sosialiserende intervensjoner. Studien settes avslutningsvis i perspektiv ved at den
sammenlignes med en evalueringsstudie av reformen i regi av Norges forskningsråd
(Evaluering av Kvalitetsreformen 2006-2007). Likheter og forskjeller mellom de to studiene
identifiseres og analyseres. | en |