• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Høgskulen på Vestlandet
  • Fakultet for økonomi og samfunnsvitskap / Faculty of Business Administration and Social Sciences
  • Institutt for økonomi og administrasjon
  • View Item
  •   Home
  • Høgskulen på Vestlandet
  • Fakultet for økonomi og samfunnsvitskap / Faculty of Business Administration and Social Sciences
  • Institutt for økonomi og administrasjon
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Iverksetting av Kvalitetsreformen : En longitudinell casestudie av iverksetting av reformen i Høgskolen Stord/Haugesund

Gjøsæter, Åge
Conference object
Thumbnail
View/Open
GjøsæterEssay 2007.pdf (418.5Kb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/151351
Date
2008
Metadata
Show full item record
Collections
  • Institutt for økonomi og administrasjon [689]
Abstract
I dette dokumentet omhandles en studie av iverksetting av Kvalitetsreformen

(Stortingsmelding 27 2001-2002) innenfor høyere norsk utdanning. En longitudinell

casestudie av iverksettingsprosesser i tre observasjonsenheter innenfor en mellomstor

høgskole danner basis for forskningsprosjektet. Følgende forskningsspørsmål ligger til grunn

for studien:

1) Hvordan har faglig frontpersonale opplevd organisatoriske iverksettingsprosesser knyttet til

reformen?

2) Hvordan har faglig frontpersonale opplevd ledelse av prosessene?

Når det gjelder analyse av organisatoriske iverksettingsprosesser, er fokus på iverksetting av

faglig-pedagogiske intensjoner og føringer i reformen sammenlignet med administrative

endringer. Det legges til grunn en analysestruktur som tar utgangspunkt i innholdet i

reformen, kontekstuelle forhold, organisatoriske iverksettingsprosesser, og resultater av

reformen.

Når det gjelder analyse av ledelse av iverksettingsprosessene, legges fire ulike typer

ledelsesintervensjoner til grunn: ”top-down” -, teknisk-administrative -, læringsorienterte -, og

sosialiserende intervensjoner. Studien settes avslutningsvis i perspektiv ved at den

sammenlignes med en evalueringsstudie av reformen i regi av Norges forskningsråd

(Evaluering av Kvalitetsreformen 2006-2007). Likheter og forskjeller mellom de to studiene

identifiseres og analyseres.

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit