Hvordan hjelpe barn til å mestre når mor eller far har en alvorlig kreftsykdom?
Bachelor thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/151167Utgivelsesdato
2013-05-08Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Bakgrunn for valg av tema: Det er gjort lite forskning om barn som pårørende når mor eller far får alvorlig kreft. Mange barn i Norge opplever at en forelder får kreft. Sykepleier bør ha kunnskap om hva som skal til for å hjelpe barnet å mestre en slik situasjon.
Problemstilling: ”Hvordan hjelpe barn til å mestre når mor eller far har en alvorlig kreftsykdom?”
Oppgavens hensikt: Barnet vil få et økt behov for støtte og informasjon for å mestre når en forelder får kreft. Det er en krevende rolle å hjelpe et barn å mestre en slik situasjon. Oppgaven vil belyse hvordan sykepleiere kan bidra til å hjelpe barnet å mestre.
Metode: Oppgaven er en litteraturstudie. Databasene som ble brukt for å finne forskning er Cinahl, Proquest, SveMed og Sykepleie Forskning. Søkeord som ble brukt var ”cancer”, ”child” og ”impaired parent”. Fem kvalitative hoved studier er inkludert.
Oppsummering: Oppgaven inneholder ulike behov og forutsetninger barn, som opplever at mor eller far får kreft, kan ha for å kunne mestre. Sykepleier vil i første rekke kunne hjelpe barnet å mestre, ved å gi foreldre informasjon om hvordan de kan bedre barnas mestring.
Funn: Forskningen anvendt i oppgaven viser til at barn har behov for å opprettholde normalitet, og skape avstand fra kreftsykdommen ved å gjøre hverdagslige aktiviteter. Barn har økt behov for informasjon og ønsker åpen kommunikasjon i familien for å mestre mor eller fars kreftsykdom. Barn opplever det positivt og mestrende å møte andre barn i samme situasjon.