Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorSteine, Lise
dc.date.accessioned2013-05-08T07:38:36Z
dc.date.available2013-05-08T07:38:36Z
dc.date.issued2013-05-08
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/151167
dc.description.abstractBakgrunn for valg av tema: Det er gjort lite forskning om barn som pårørende når mor eller far får alvorlig kreft. Mange barn i Norge opplever at en forelder får kreft. Sykepleier bør ha kunnskap om hva som skal til for å hjelpe barnet å mestre en slik situasjon. Problemstilling: ”Hvordan hjelpe barn til å mestre når mor eller far har en alvorlig kreftsykdom?” Oppgavens hensikt: Barnet vil få et økt behov for støtte og informasjon for å mestre når en forelder får kreft. Det er en krevende rolle å hjelpe et barn å mestre en slik situasjon. Oppgaven vil belyse hvordan sykepleiere kan bidra til å hjelpe barnet å mestre. Metode: Oppgaven er en litteraturstudie. Databasene som ble brukt for å finne forskning er Cinahl, Proquest, SveMed og Sykepleie Forskning. Søkeord som ble brukt var ”cancer”, ”child” og ”impaired parent”. Fem kvalitative hoved studier er inkludert. Oppsummering: Oppgaven inneholder ulike behov og forutsetninger barn, som opplever at mor eller far får kreft, kan ha for å kunne mestre. Sykepleier vil i første rekke kunne hjelpe barnet å mestre, ved å gi foreldre informasjon om hvordan de kan bedre barnas mestring. Funn: Forskningen anvendt i oppgaven viser til at barn har behov for å opprettholde normalitet, og skape avstand fra kreftsykdommen ved å gjøre hverdagslige aktiviteter. Barn har økt behov for informasjon og ønsker åpen kommunikasjon i familien for å mestre mor eller fars kreftsykdom. Barn opplever det positivt og mestrende å møte andre barn i samme situasjon.no_NO
dc.language.isonobno_NO
dc.subjectSykepleieno_NO
dc.subjectHaugesundno_NO
dc.titleHvordan hjelpe barn til å mestre når mor eller far har en alvorlig kreftsykdom?no_NO
dc.typeBachelor thesisno_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel