Skolevurdering i et lærerperspektiv : En studie av lokalt arbeid med kvalitetsvurdering i videregående opplæring
Abstract
Skolevurdering i et lærerperspektiv– En studie av lokalt arbeid med kvalitetsvurdering i videregående opplæring
Gjennom Kunnskapsløftet gir myndighetene signal om at kvalitetsvurdering skal bidra til kvalitetsutvikling. I denne studien rettes søkelyset mot hvordan lærere i videregående skoler opplever bruk av nasjonale og lokale vurderingsverktøy i en slik sammenheng. Undersøkelsen er gjennomført som en casestudie høsten 2005. Åtte lærere er intervjuet om holdninger til ut-viklingsarbeid, elevers læring og læringsutbytte og bruk av vurderingsverktøy. Funnene tyder på at læreres prioritering av verktøy først og fremst ser ut til å henge sammen med begrepsfor-ståelse og nærhet til elevene. Legger lærere og ledelse ulikt innhold i begrep som læring og læringsutbytte, kan det hemme felles forståelse av hvilken plass bruk av vurderingsverktøy skal ha i skolens utviklingsarbeid. Tydelig ledelse med fokus på strukturerte utviklingsproses-ser kan fremme felles forståelse. Forutsetningen synes å være at prosessene forankres i dialog og refleksjon om læring og samhandling.