Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorSyse, Ingrid
dc.date.accessioned2009-01-27T12:14:56Z
dc.date.issued2006
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/150550
dc.description.abstractSkolevurdering i et lærerperspektiv– En studie av lokalt arbeid med kvalitetsvurdering i videregående opplæring Gjennom Kunnskapsløftet gir myndighetene signal om at kvalitetsvurdering skal bidra til kvalitetsutvikling. I denne studien rettes søkelyset mot hvordan lærere i videregående skoler opplever bruk av nasjonale og lokale vurderingsverktøy i en slik sammenheng. Undersøkelsen er gjennomført som en casestudie høsten 2005. Åtte lærere er intervjuet om holdninger til ut-viklingsarbeid, elevers læring og læringsutbytte og bruk av vurderingsverktøy. Funnene tyder på at læreres prioritering av verktøy først og fremst ser ut til å henge sammen med begrepsfor-ståelse og nærhet til elevene. Legger lærere og ledelse ulikt innhold i begrep som læring og læringsutbytte, kan det hemme felles forståelse av hvilken plass bruk av vurderingsverktøy skal ha i skolens utviklingsarbeid. Tydelig ledelse med fokus på strukturerte utviklingsproses-ser kan fremme felles forståelse. Forutsetningen synes å være at prosessene forankres i dialog og refleksjon om læring og samhandling.en
dc.format.extent1419059 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonoren
dc.subjectkvalitetsvurderingen
dc.subjectvideregående opplæringen
dc.titleSkolevurdering i et lærerperspektiv : En studie av lokalt arbeid med kvalitetsvurdering i videregående opplæringen
dc.typeMaster thesisen
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280en


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel