Lederutvikling i et læreperspektiv : en studie av barnehagestyreres identitetsbygging til lederrollen, og hvordan det kan føre til læring i organisasjonen
Abstract
Utfordringen for mange ledere i dag er blitt å designe organisasjonen for innovasjon og omstilling, og gjøre strategisk tenkning til en kontinuerlig repeterende prosess integrert i den daglige virksomhet. Dette forutsetter delegering av beslutningsmyndighet og handlefrihet i alle deler av organisasjonen. Det forutsetter videre at ledere klarer å definere lederrollen og utvikle en lederstil som skaper engasjement, motivasjon og oppslutning omkring organisasjonsmessige mål. I denne studien rettes søkelyset mot styrerne i barnehagen, og undersøkelsen bygger på en kvalitativ tilnærming. Fire barnehagestyrere er intervjuet om sine tanker, erfaringer og opplevelser i forhold til å gå fra å være førskolelærer til å bli styrer i en barnehage. Funnene tyder på at hvilken utdannelse en har, preger vår tankegang, vår måte å tolke og forstå på. Det synes likevel som om at det er gjennom den praktiske yrkesutøvelsen den største læringen finner sted.