dc.contributor.author | Ommedal, Gry H. | |
dc.date.accessioned | 2009-01-26T13:29:08Z | |
dc.date.issued | 2008 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/150538 | |
dc.description.abstract | Utfordringen for mange ledere i dag er blitt å designe organisasjonen for innovasjon og omstilling, og gjøre strategisk tenkning til en kontinuerlig repeterende prosess integrert i den daglige virksomhet. Dette forutsetter delegering av beslutningsmyndighet og handlefrihet i alle deler av organisasjonen. Det forutsetter videre at ledere klarer å definere lederrollen og utvikle en lederstil som skaper engasjement, motivasjon og oppslutning omkring organisasjonsmessige mål. I denne studien rettes søkelyset mot styrerne i barnehagen, og undersøkelsen bygger på en kvalitativ tilnærming. Fire barnehagestyrere er intervjuet om sine tanker, erfaringer og opplevelser i forhold til å gå fra å være førskolelærer til å bli styrer i en barnehage. Funnene tyder på at hvilken utdannelse en har, preger vår tankegang, vår måte å tolke og forstå på. Det synes likevel som om at det er gjennom den praktiske yrkesutøvelsen den største læringen finner sted. | en |
dc.format.extent | 1993926 bytes | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | nor | en |
dc.subject | lederutvikling | en |
dc.subject | barnehage | en |
dc.subject | førskolelærer | en |
dc.subject | læring | en |
dc.subject | identitet | en |
dc.title | Lederutvikling i et læreperspektiv : en studie av barnehagestyreres identitetsbygging til lederrollen, og hvordan det kan føre til læring i organisasjonen | en |
dc.title.alternative | Leadership from a learning perspective : a study of preschool director's identity building towards being a leader and how that can lead to learning within the organization | en |
dc.type | Master thesis | en |
dc.subject.nsi | VDP::Social science: 200::Education: 280 | en |