Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorOmmedal, Gry H.
dc.date.accessioned2009-01-26T13:29:08Z
dc.date.issued2008
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/150538
dc.description.abstractUtfordringen for mange ledere i dag er blitt å designe organisasjonen for innovasjon og omstilling, og gjøre strategisk tenkning til en kontinuerlig repeterende prosess integrert i den daglige virksomhet. Dette forutsetter delegering av beslutningsmyndighet og handlefrihet i alle deler av organisasjonen. Det forutsetter videre at ledere klarer å definere lederrollen og utvikle en lederstil som skaper engasjement, motivasjon og oppslutning omkring organisasjonsmessige mål. I denne studien rettes søkelyset mot styrerne i barnehagen, og undersøkelsen bygger på en kvalitativ tilnærming. Fire barnehagestyrere er intervjuet om sine tanker, erfaringer og opplevelser i forhold til å gå fra å være førskolelærer til å bli styrer i en barnehage. Funnene tyder på at hvilken utdannelse en har, preger vår tankegang, vår måte å tolke og forstå på. Det synes likevel som om at det er gjennom den praktiske yrkesutøvelsen den største læringen finner sted.en
dc.format.extent1993926 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonoren
dc.subjectlederutviklingen
dc.subjectbarnehageen
dc.subjectførskolelæreren
dc.subjectlæringen
dc.subjectidentiteten
dc.titleLederutvikling i et læreperspektiv : en studie av barnehagestyreres identitetsbygging til lederrollen, og hvordan det kan føre til læring i organisasjonenen
dc.title.alternativeLeadership from a learning perspective : a study of preschool director's identity building towards being a leader and how that can lead to learning within the organizationen
dc.typeMaster thesisen
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280en


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel