Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorHelmen, Hilde Cathrine
dc.contributor.authorHovden, Lise Janne
dc.date.accessioned2008-11-06T13:48:50Z
dc.date.issued2008
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/149823
dc.description.abstractDette prosjektet bygger på studier av Göran Söderlund, Sverker Sikström og Jan Morten Loftesnes. Det vi er ute etter å undersøke er om motorisk ”encoding”, det å gjøre noe motorisk, er til støtte for minnet, og om det er forskjell på barn som har motoriske vansker og de som er motorisk sterke. I tillegg vil vi se på om det er sammenheng mellom motorisk kompetanse og skoleprestasjon/kognitiv funksjon. Studier viser at det er en sammenheng mellom motorikk, kognitiv funksjon og persepsjon. Barn med motoriske vansker, for eksempel DCD (Developmental Coordination Disorder), har ofte andre problemer, som kan føre til lavere skoleprestasjoner/kognitiv funksjon. Undersøkelser vise at disse barna kan ha hjelp av motorisk ”encoding” for å prestere bedre på kognitive oppgaver. I prosjektet vårt har vi brukt fem tester som er med på å kartlegge elever i 7. klasse ved Kvåle ungdomsskole sin motoriske kompetanse (Movement ABC) og kognitive funksjon (Raventest, Siffertest, SPT (”Subject Performed Task”)/VT (”Verbal Task”) og Lærervurdering). Ved å studere og se sammenhenger mellom resultatene, vil vi finne ut om motorisk ”encoding” har noen effekt på minnet, og om motoriske vansker henger sammen med nedsatt skoleprestasjon/kognitiv funksjon. Resultatene våre viser at alle gruppene av elever, uavhengig motorisk kompetanse, presterer bedre ved motorisk ”encoding”. Sammenhengen mellom motorisk kompetanse og skoleprestasjoner/kognitiv funksjon er imidlertid ikke god i den gruppen vi har testet.en
dc.format.extent1133931 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonoren
dc.titleEr motorisk ”encoding” til hjelp for minnet, er det forskjell på barn med motoriske vansker og de som er motorisk sterke, og er det sammenheng mellom motoriske vansker og lavere skoleprestasjoner/kognitiv funksjon?en
dc.typeBachelor thesisen


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel