Browsing HVL Open by Title
Now showing items 6446-6465 of 12995
-
Klarlegging av eiendomsforhold i forbindelse med grunnerverv
(Master thesis, 2022)Prosjektet ønsker å belyse betydningen av uklare eiendomsforhold for grunnervervsprosessen. Studien har tatt for seg hvilke metoder grunnerververe benytter for å klarlegge eiendomsforholdene, samt hvilke konsekvenser som ... -
«Klart du kan!» – Bandpraksis i et musikkverksted for jenter
(Master thesis, 2017-05-15)Denne forskningen har foregått i et kommunalt musikkverksted for jenter i alderen i 11-19 år i en storbykommune i Norge. Musikkverkstedet er lokalisert på et kulturhus med moderne og velutstyrte fasiliteter for musikkpraksis ... -
Klasseledelse : Hvordan bidra til et godt klassemiljø
(Bachelor thesis, 2018) -
Klasseledelse i musikk: En studie om grunnskolelærerstudenters erfaringer og refleksjoner fra utdanningen
(Master thesis, 2022)Hensikten med mitt masterprosjekt har vært å se hvordan musikkstudenter i lærerutdanningen opplever opplæringen i klasseledelse i musikkfaget, og hvilke kompetanser de har opparbeidet seg rundt tema samt hvilket utbytte ... -
Klasseledelse i risikosamfunnet - resultater fra et ekspert- og observasjonsstudium
(Master thesis, 2015-11-29)Denne masteravhandlingen setter fokus på lærerens klasseledelse i risikosamfunnet. Klasseledelse har i økende grad blitt satt på dagsorden i lærer- og videreutdanning. Kompetanse på området er høyaktuelt. Å se klasseledelse ... -
Klasseledelse i teknologitette klasserom
(Master thesis, 2012-07-02)Gjennom læreplaneverket LK06 ble en ny basisferdighet introdusert. Å kunne bruke digitale verktøy medførte en økt satsing på IKT og digital kompetanse i skolen. I videregående skole har dette kuliminert i bærbar PC til ... -
Klasseledelse og involvering av elever i musikkundervisning
(Master thesis, 2023)Hensikten med studien har vært å finne ut hvordan erfarne musikklærere i grunnskolen arbeider med klasseledelse og involvering av elever i sin musikkundervisning. Gjennom studien har jeg fått innsikt i hva to musikklærere ... -
Klasseledelse – får vi det til nå?
(Master thesis, 2015-11-13)Etter stadige debatter i lokale medier om elevers utstrakte utenomfaglige aktivitet i skoletiden, vokste det fram et ønske i meg om å undersøke om det virkelig var så dårlig stelt som enkelte avisartikler kunne gi inntrykk ... -
«Klasseledelse – relasjon mellom lærer og elev»
(Bachelor thesis, 2019) -
Klasseleiing -Lærarens arbeid med åtferd
(Bachelor thesis, 2019) -
Klasseleiing : kva vektlegg erfarne lærarar på ungdomsskulen i si klasseleiing?
(Bachelor thesis, 2014)Kva vektlegg erfarne lærarar på ungdomsskulen i si klasseleiing? Eg vil belyse og utdjupe problemstillinga gjennom desse to forskingsspørsmåla: - Kva vektlegg erfarne lærarar for å etablere struktur og reglar? - Kva ... -
Klasseleiing og profesjonsutvikling i praksisfeltet
(Chapter, 2013)Klasseleiing er sett på dagsorden gjennom stortingsmeldingar og andre styringsdokument for utdanningssektoren. Målet er å betre læringsmiljøet for elevane. I samband med dette tilbyr utdanningsinstitusjonar vidareutdanning ... -
Klasseleiing ”Ungdomstrinn i utvikling” : ein kvalitativ studie av erfaringar lærarar har kring prosjektet ”Ungdomstrinn i utvikling” med fokus på klasseleiing.
(Bachelor thesis, 2015)Ungdomstrinnssatsinga er eit omfattande tema, og krev ei avgrensing. I oppgåva har eg valt å fokusere på klasseleiing som del av skulebasert kompetanseutvikling. Utdanningsdirektoratet (2012:5) h ... -
Klasseromsdialogen i møte med det digitale kritet
(Bachelor thesis, 2017)Denne oppgåva er skriven med bakgrunn i ei kvalitativ undersøking om temaet interaktiv tavle. Problemstillinga er: ”Korleis påverkast klasseromsdialogen ved bruk av interaktiv tavle?”. Teori som ... -
Klasseromsdialogen i samband med interaktiv tavle
(Master thesis, 2020)Teknologi har endra måten me lærer, kommuniserer, finn informasjon, underheld- og tileigna oss bodskap. Mange lærarar har ei interaktiv tavle tilgjengeleg i klasserommet. Føremålet med masteroppgåva er å få innsikt i korleis ... -
Klasseromssamtalen i fyrste og andre klasse ved ein fådelt skule
(Master thesis, 2019)Bakgrunnen for denne studien er eigne erfaringar og tidlegare forsking. Innanfor ramma av eit klasserom eksisterer det ulike former for samtalemønster. Samtale er eit viktig verktøy i skulen, kanskje spesielt mykje brukt ... -
«Klatring til nye høyder» - en pilotundersøkelse av klatrings betydning for ungdommer med konsentrasjonsvansker, ADHD eller ADHD-relaterte utfordringer
(Master thesis, 2019)Bakgrunn og formål Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD) er en hyperkinetisk forstyrrelse med en forekomst på 3-5% blant barn og unge. Dette gjør det til en av de mest vanlige psykiatriske forstyrrelsene hos ... -
Klientar si oppleving av kontakten med sosialarbeidarar på sosialkontor
(HSF Rapport, Book, 2005)Rapporten er basert på omfattande intervju med 14 sosialklientar i fem kommunar i Sogn og Fjordane. Klientane vart spurde om korleis dei opplever møte med eller relasjonen til sosialarbeidaren og korleis det var å møta ... -
Klima, kriser og ulikhet. Om utsatte mennesker og områder i bildeboken Hvorfor er jeg her?.
(Master thesis, 2016-05-16)I denne masteroppgaven har jeg gjort lesninger av, og skrevet om bildeboken Hvorfor er jeg her? (Constance Ørbeck-Nilssen og Akin Duzakin, 2014). Jeg studerer hvordan bokens hovedkarakter, en barnefigur, utforsker verden ... -
Klima- og miljøfaget slik det er gjennomførd på Firda v.g.s. skuleåret 2022/2023
(HVL-notat;2023/4, Working paper, 2023)Rapporten er ein gjennomgang av gjennomføringa av klima- og miljø 2 som blei gjennomførd skuleåret 2022-2023. Den viser at elevar er motiverte for å lære meir om klimaendringane. Faget blir av elevar og lærar vurdere som ...