Blar i HVL Open på tidsskrift "Nordisk Barnehageforskning"
Viser treff 1-16 av 16
-
Barnehagelærarstudentars refleksjonar over barns fleirsanselege utforsking i naturfaglege samtaler
(Peer reviewed; Journal article, 2022)Artikkelen presenterer ein casestudie av tre studentar sine transkriberte samtaler om naturfaglege emne med barnehagebarn i alderen 2,5–4 år, og deira refleksjonar rundt desse. Formålet med artikkelen er å belysa korleis ... -
Barnehagelærerstudenters egenvurdering av læringsutbytte gjennom praksisoppgave «observasjon av håndhygiene og måltider i barnehagen»
(Peer reviewed; Journal article, 2022)Praksisperioden som inngår i barnehagelærerutdanningen er en viktig arena der studentene kan se sammenhengen mellom teori og praksis og reflektere over egen praksis. Studenter i emnet natur, helse og rørsle i barnehagelæ ... -
Brettspel som tilrettelegging for utdanning for berekraftig utvikling i barnehagen
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Det er aukande etterspurnad etter kunnskap om korleis ein kan leggje til rette for utdanning for berekraftig utvikling i barnehagen. Vi vil bidra med utvikling av leikande praksisar, avgrensa til deltaking i brettspel, ... -
Digitale fortellinger i barnehagen
(Journal article; Peer reviewed, 2017)Fokus i denne artikkelen er barnehagelærernes faglige, pedagogiske og teknologiske kompetanse når de involverer barnehagebarn i produksjon av digitale fortellinger. Vi tar utgangspunkt i en kvalitativ studie med en fortolkende ... -
Eksamensoppgaver i barnehagelærerutdanningen i lys av formålet om en integrert, profesjonsrettet og forskningsbasert utdanning
(Journal article; Peer reviewed, 2017)Intensjonen med denne artikkelen er å analysere og diskutere hvordan eksamensformer og oppgavetekster i den nye barnehagelærerutdanningen bidrar til en integrert, profesjonsrettet og forskningsbasert utdanning. ... -
How do beginning preservice kindergarten teachers’ evaluations of mathematical apps provide insights into their understandings about bildung (danning) for young children?
(Peer reviewed; Journal article, 2023)In this article, evaluations of apps from kindergarten preservice teachers were analysed in relationship to their understandings about children’s cultural formation. The Artifact-Centric Activity theory, a theoretical model ... -
«Jeg kunne like gjerne vært en assistent» – En studie av nyutdannede barnehagelæreres møte med voksenfelleskapet i barnehagen
(Peer reviewed; Journal article, 2022)Formålet med denne artikkelen er å forsøke å bringe frem nye kunnskaper om hvordan nyutdannede barnehagelærere posisjonerer seg i barnehagen. Artikkelen bygger på en kvalitativ primærstudie fra en barnehagelærerutdanning ... -
Kan systemisk veiledning bidra til bærekraftig samhandling i barnehagen?
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Artikkelen undersøker pedagogiske lederes / barnehagelæreres veiledningspraksis med modellen systemisk veiledning, i et sosialt bærekraftperspektiv. Problemstillingen er: Hvordan kan systemisk veiledning bidra til bærekraftig ... -
Kunstnarar i barnehagen – estetiske erfaringar av høg kvalitet?
(Journal article; Peer reviewed, 2018)Artikkelen tematiserer estetisk erfaring og opplæring på bakgrunn av eit komposisjonsprosjekt i Den kulturelle bæremeisen. Den kulturelle bæremeisen har som uttalt premiss at når barnehagebarn skal delta i skapande prosessar ... -
Kvalitet i samspelet mellom barn og personale i norske barnehagar
(Peer reviewed; Journal article, 2022)I artikkelen undersøker vi kva former for samspelskvalitet som kjem til syne hjå personalet i norske barnehagar observert med ECERS-R. Studien baserer seg på observasjonar frå 29 barnehageavdelingar der det standardiserte ... -
Lek med problemer
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Med gjeninnføring av lek i skolens læreplan er det behov for å vurdere hvordan lek har vært knyttet til matematikk i barnehagen. Vi bruker en modell som kobler sammen barns lek med det å stille og å løse problemer, til å ... -
Mattilbud og håndhygiene i forbindelse med måltider i barnehagen basert på studenters praksisoppgave
(Peer reviewed; Journal article, 2022)Formålet med denne studien var å få oppdatert innsikt i mattilbudet i barnehager og håndhygiene i forbindelse med måltidene. Studien er basert på en praksisoppgave der barnehagelærerstudenter har observert måltidene i fem ... -
Rettleiarrolla i kollegarettleiing som profesjonelt læringsfellesskap i barnehagen
(Peer reviewed; Journal article, 2022)Målet med artikkelen er å undersøke rettleiaren si forståing av eigen praksis, og diskutere kollegarettleiing som profesjonelt læringsfellesskap i barnehagen. Det empiriske materialet byggjer på videoopptak av retrospektive ... -
Traces of sustainability in food practices in a Norwegian kindergarten
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Food and meals in early childhood education and care (ECEC) settings play a vital role in health promotion and sustainable development because they constitute a significant part of the children’s total diet and considerably ... -
Under lupen – praksislæreres observasjonspraksis i barnehagen
(Journal article; Peer reviewed, 2018)Artikkelen presenterer resultater fra en studie om praksislæreres doxa. Gjennom en Mixed Methods-studie gis innsikt i hvordan barnehagelærere (praksislærere) snakker om hvordan, når og hvorfor de observerer. Analyse av ... -
«Vi må gjøre som nordmenn, gå på tur og sånn, integrere oss»: Flyktningforeldres erfaringer med barnehagen
(Peer reviewed; Journal article, 2022)Artikkelen undersøker flyktningforeldres erfaringer i møte med norsk barnehage og baserer seg på semistrukturerte intervjuer med 12 foreldre, samt observasjonsmateriale fra hente- og bringesituasjoner i barnehagen. Følgende ...